Apple – čávo s nagelovanými vlasmi

Keď zomrel Steve Jobs, všetci sa báli, ako to bude s Applom a či si stále zachová svoj nenahraditeľný štýl. Mala som toho chlapíka rada, aj so všetkými jeho bláznivými kúskami, ktoré stváral. Ale nebála som sa, že by sa z Applu stala zrazu nudná firma. Našťastie sa mi to zatiaľ ani nepotvrdilo.

V pondelok sa konala konferencia WWDC, na ktorej boli predstavené nové kúsky z jablkovej dielne. Ako to už býva zvykom, pre Apple svet je to najočakávanejšia udalosť roka, keďže sa tam predstavujú najzaujímavejšie novinky. Zhrňme si, čo sme sa z WWDC dozvedeli a čo všetko z noviniek vyplýva.

Začalo sa povinnou jazdou – upgradom MacBookov Air a Pro. Nič zvláštne ani neočakávané, jednoducho logický upgrade, aby tí, ktorí potrebujú nový Mac, nemuseli investovať do starého hardvéru. Potom vytiahli parádny MacBook Pro s Retinou. Skvost medzi notebookmi po dizajnovej i technologickej stránke spôsobil, že na Twitteri sa hneď začali objavovať povzdychy typu:

O novom systéme Mountain Lion už bolo čo-to počuť. iCloud sa zase posunie viac smerom k dokonalosti – je to podľa mňa jedna z top vecí Applu, ktorú oceníte, ak máte viac ako jedno iZariadenie. Takýto stupeň synchronizácie nedokáže nahradiť žiadna aplikácia tretej strany.

S novým iOS 6 prichádza čas na trolling zarytých Androiďákov, ktorí sa radi hádajú, kto bol prvý autorom nejakej funkcie. Čo mňa zaujíma viac je to, či naozaj funguje tak, ako má. Tiež mi nejde do hlavy, ako je možné, že na iOS zariadeniach sa používa najnovší iOS 5 s 80% podielom, kým najnovší Android je nainštalovaný len na 7 % zariadení. Kde udělali soudruzi chybu…

Všimnite si, že kým sa ostatní naháňajú za ziskom a bojujú zvyšovaním papierových parametrov svojich zariadení, Apple môže ísť svojou cestou a spiklenecky žmurkať na konkurenciu. Aj bez Jobsa pri kormidle je stále najväčším lovemarkom IT sveta.

Je to alfa samec, je to čávo s nagelovanými vlasmi, je to najobľúbenejší žiak v triede. Udáva smer, ktorý ostatní napodobňujú (aj keď sa tvária, že nie). Je sebavedomý, robí vlastné rozhodnutia a nemusí sa pozerať dole. Apple vie svoje produkty nielen vyrobiť, ale aj predať. Microsoft, Google, Android, Nokia – všetci majú používateľov. Apple má fanúšikov. Ľuďom v Apple vidieť na očiach, že robia to, čo ich baví. Že to nerobia primárne pre peniaze – veď tých už musia mať dosť do konca života. Ale kvôli tomu, aby tvorili nové a krásne veci. Darí sa im to.

A preto ich mám rada.

7 comments
  1. Vidieť, že ich geniálny mozgo-vymívajúci marketing stále funguje.

    1. To je len tvoj dúhovú blud, že sa nenaháňajú za ziskom. Oni sa za tým ziskom totiž naháňať musia. Neviem nakoľko sú ti známe základy podnikania, no je to tak, že oni vyplácajú dividendy akcionárom, ktorí od nich očakávajú len tie najlepšie výsledky. Kebyže Apple nemá také obraty, bol by to problém.

    2. Macbook Pro s retinou? Áno, celkom zaujímavá vec. Ale nazvať to revolúciou? Podľa mňa skôr nulová inovácia a iba predajná schopnosť.

    3. Ohľadom Androidu šikovne zakrývaš dôležité fakty a to, že aký je market share. Pozrime sa na to teda spoločne a je to v prospech rýchlo rastúceho androidu a padajúceho iPhonu. S týmto začína mať Apple problém. V žiadnom prípade by som túto oblasť nepovažoval za nejaký úspech.

    4. Normálny zamestnanci Applu zarábajú priemerne. Taktiež sa nedá hovoriť o dobrej pracovnej atmosfére. Ak vieš po anglicky odporúčam tento článok:

    Vždy treba rozmýšľať racionálne a pragmaticky. A v tomto prípade, prosím vyčleň sa aspoň na chvíľu z radu Apple ovečiek a zdravým sedliackym rozumom porozmýšľaj o veciach. A netvrdím, že Apple je zlý. Ich úspech je inšpirujúci, to čo robia je inšpirujúce. Ale treba sa na veci pozerať zo správneho uhla.

  2. Nazývať niečí vlastný názor bludom dokáže skutočne len inteligentný diskutujúci.
    1. Netvrdím, že nepracujú pre zisk. Ale že nejdú primárne za ziskom – keď sa ráno zobudia, tak pochybujem, že idú do práce primárne kvôli tomu, aby im prišla výplata. V Apple pracujú jedni z najlepších ľudí – ak by to tam mali také strašné, môžu ísť pokojne inde, nikto ich tam nedrží. Za Steva Jobsa sa vedelo, že bol k zamestnancom tvrdý – ale asi ich tam držalo niečo iné…

    2. Ak niekto príde s niečím, čo ešte neexistuje, je to určite povšimnutia hodné. Revolučným si to nazval ty.

    3. Nezakrývam nič. Článok nie je analýzou Androidu. Použila som údaj, ktorý bol povedaný na konferencii. Netvrdím, že je viac alebo menej podstatný ako market share. Pozastavujem sa nad tým, o čom vypovedá.

    4. Detto z bodu 1.

    Čo je správny uhol? Ten tvoj?

  3. ANDROID – mal som dakujem nechcem

    Apple = 1 firma ktora predava momentalne 3 telefonu IPHONE 3GS,4,4S

    Android = x firiem na x zariadenich

    Vidim to tak ze cely svet proti applu a stale sa ani nedotiahli nie este predbehnut to hlasim ja apple baran skusil som a uz nechcem menit nieje to o mode ale o tom ako to vsetko dohromady funguje.

  4. Pozerať sa jedným metrom na toho, kto ide za ziskom a kto pracuje pre pocit z vykonanej práce je prinajmenšom nepresné. Každému musí byť jasné, že tak veľké firmy ako Apple či Google zamestnávajú najmä schopných ľudí, veľmi schopných. Keď ale zamestnávam samú elitu to ešte neznamená, že medzi nimi rozdiely nie sú. Pozícií sú desiatky, platové stropy rôzne, povinnosti a práva zamestnancov detto, takže je jasné, že top-level programátor, ktorý má na starosti vývoj novej generácie iOS sa asi nebude báť o svoje kreslo tak, ako napr. čerstvý, 24. ročný zázrak z Mozambiku, ktorý naprogramoval nejakú vychytanú vec pre mobil a Apple ho vzal pod svoje krídla, nech ukáže, čo vie.

    Taktiež si nemyslím, že je uvedenie nového Macbooku s displejom jemnejším ako napúdrovaný detský zadoček je až taký revolučný krok. Je to logický dôsledok prítomnosti najdokonalejšieho displeja na ICH tabletoch, takže z môjho pohľadu je to vo výsledku dobrý kus hardvéru, ale šokovaný z jeho uvedenia som nebol.

    A nie som ani prekvapený, keď iFanúšik nechápe, ako je možné, že najnovší Android má tak slabé zastúpenie na celkovom trhu a aktualizácie sa vlečú tempom postreleného slimáka. Jednoducho nevidí, že prístroje so zeleným robotíkom vyrába dobrý tucet výrobcov a každý sa snaží z neho vytrieskať to najlepšie, pričom má na vývoj vlastný pohľad. To je cena za všestrannosť. Preto by som sa ani tak nepozastavoval nad existenciou viacerých vývojových vetiev Androidu, ale nad tým, že aj napriek horeuvedeným zdrojom problémov dokážu Androidové telefóny stále nájsť medzi sebou “spoločnú reč”.

  5. @juraj petruška

    2. “nulová inovácia” – zavádzanie retina displejov je jedna z najzásadnejších technologických udalostí posledných rokov, keďže je to méta, po ktorú sa mal vývoj LCD dopracovať od jeho prvej aplikácie. za vyšším rozlíšením už nie je potrebné ísť. nový mbp je prvým ‘nemobilným’ zariadením, ktoré ho používa. ak je to nulová inovácia, ako potom vysvetlíš to, že do roka už bude takýto displej v každom notebooku?

    4. “Ak vieš po anglicky odporúčam tento článok: ”

    ten článok doslova potvrdzuje monikine slová, neviem, kde tam čo vidíš.

  6. no, prehliadol som tú monikinu vetu “veď tých už musia mať dosť do konca života”, takže v tom pravdu nemá. ale inak to sedí.

  7. U mňa sťa dlhoročného užívateľa nový MacBook Pro predstavuje mierne sklamanie z viacmenej už dávnejšie naznačeného smeru, ktorým sa chcú uberať.
    Je mi jasné, že trh s predajom počítačov nie je to čo kedysi. Aj keď človek vymyslí najdokonalejšiu technickú hračku, zaujímavé to je kým ten trh rastie (aktuálne smartphones). No keď začne padať (desktop počítače) firma hľadá, ako zostať v príjmoch, na ktoré si zvykla. Preto sa snažia robiť nie výrobky, ale preorientovať sa na:
    1. výrobu spotrebného tovaru (ako inak nazvať notebook, v ktorom si o dva roky budeš musieť zaplatiť servisnú firmu, len aby si si upgrade-la RAM, HDD, či vymenila vyčerpanú baterku).
    2. predaj služieb (iTunes, podiel z predaja apps cez Apple Store).

    Ešte jedna vec – to iba iOS je tým ulýzaným fešákom v triede. Zažil som časy, kedy sa Apple orientoval na počítače a ich zohranosť s OS. Aj dnes sú ich výrobky top. No ich pozornosť sa už sústreďuje inam a Mac OS X je v pozícií ani nie staršieho brata, ale starca na ktorého sa zabúda :-). V Mac OS X to už začína byť trochu cítiť. Svedčí o tom aj to, že presun na novú verziu (Lion) nebol taký masívny ako v minulosti, hoci cena klesla.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

You May Also Like