Nápad za milión

Bez ohľadu na to, či pracujete v reklame, public relations, marketingu, alebo v neziskovej organizácii, či ste manažér, novinár, lekár alebo učiteľ, všade potrebujete svoje nápady a myšlienky prezentovať tak, aby sa uchytili a úspešne zrealizovali. Táto kniha vám ukáže, ako na to. Je provokatívna, zábavná, inšpirujúca a nabitá príbehmi, ktoré vám pomôžu pochopiť podstatu chytľavých nápadov.

Aspoň tak sa píše v oficiálnom popise ku knihe Nápad za milión (Made to stick) v každom internetovom kníhkupectve. Vás však pravdepodobne zaujíma skôr to, či sa podľa mňa skutočne oplatí knihu kúpiť. Odpoveď bude veľmi úprimná: ak radi čítate motivačné knihy, od ktorých očakávate, že vás k niečomu nakopnú, tak pokojne.

Kniha nastoľuje bežný problém človeka či spoločnosti, ktorá chce zaujímavo komunikovať svoje myšlienky. A opakuje už stokrát povedané – aby ste ľudí zaujali, potrebujete zaujímavý nápad. Ale prečo sa niektoré z nich uchytia, kým na iné sa hneď zabudne? Autori knihy sa pokúsili definovať 6 princípov chytľavosti (jednoduchosť, moment prekvapenia, konkrétnosť, hodnovernosť, emócie a príbehy), aby prerazil aj ten váš.

Nepopieram, kniha sa číta dobre. Ako obvykle, je založená na množstve konkrétnych príbehov, ktoré sa premiešavajú so stráviteľnou teóriou a vysvetľovaním dôležitosti každého princípu. Kde je potom problém? Prečo nie je automaticky tvorivý a nápaditý každý, kto si túto knihu prečíta? Osobne si myslím:

1. Vyvarujte sa neustáleho čítania podobných kníh bez ďalšej aktivity. Radšej skúste sami niečo vytvoriť.
  2. Samotné čítanie podobných kníh vás neurobí tvorivými a už vôbec vám nezaručí, že začnete chrliť miliónové nápady.
  3. Knihy obsahujú zaujímavé, ale nie originálne myšlienky. Skúste si dať viac podobných vedľa seba a otvorte oči.

Jednu zaujímavú myšlienku som si predsa odniesla. Keď sa pozrieme na väčšinu z príbehov použitých v tejto alebo aj v iných knihách, môžeme nájsť niečo spoločné. Mnohé nápady neznejú vôbec bombasticky, mnohé príbehy sa zakladajú na zaujímavom detaile. Ak chcete byť lepší v tom, čo robíte, nemusíte sedieť na stoličke a čakať na nápad za milión. Robte to, čo robíte, zo srdca – dávajte do toho kus ľudskosti.

Lebo najlepšie nápady spočívajú v maličkostiach.

A jednoduchosť je najvyššou formou dokonalosti.