To najlepšie v roku 2019 z knižného sveta

Moje osobné obzretie sa za rokom 2019 vo svete kníh, v ktorom žijem.

Moje naj roka 2019

Na začiatku roka som si dala predsavzatie viac čítať knihy v angličtine. Konkrétne, aby som takto prečítala aspoň 3 knihy. Bola to pre mňa výzva, pretože v rámci mojej úrovne som si zatiaľ trúfla viac-menej len na internetové články a pozeranie Netflixu s ENG titulkami.

https://www.instagram.com/p/Bzd1x4zIzWO/?utm_source=ig_web_copy_link

Napokon som prečítala až 9 kníh po anglicky, medzi ktorými bola beletria, biznis knihy i odborná kniha z psychológie. Každou prečítanou knihou sa posúvam ďalej a zrazu sa akosi často obšmietam okolo našich anglických stolíkov v Martinuse na Obchodnej.

https://www.instagram.com/p/BvtdMC5gdwy/?utm_source=ig_web_copy_link

Je to ale len medzikrok, v skutočnosti by som sa chcela dopracovať k tomu, aby som dokázala čítať knihy vo francúzštine. Zatiaľ z nej viem trt, ale keďže sa už onedlho naša rodina rozrastie aj o francúzskych členov, chystám sa na tom popracovať.

Kniha roka 2019: Vzdelaná

Počas roka čítam novinky aj staršie knihy, preto je možné, že najlepšia kniha roku 2019 sa ku mne ešte len (niekedy) dostane. Ak mám ale vybrať z toho, čo v roku 2019 vyšlo a čo som aj prečítala, najlepšia kniha by bola za mňa Vzdelaná (mimochodom, tiež prečítaná v angličtine).

Skutočný príbeh Tary Westover, ktorá ako dieťa mormónov nechodievala do školy ani k lekárovi, ale v domčeku medzi horami pomáhala mame s bylinkami (tými sa u nich liečil aj otras mozgu) a otcovi na šrotovisku. „Veľký svet“ sa k nej dostane cez jej bratov a nakoniec sa jej podarí dostať až na Cambridge a Harvard.

To však nie je spojler, Vzdelaná nie je pramočiary príbeh, ktorý vedie rovno k šťastnému koncu. Tara musí najskôr veľa bojovať sama so sebou aj so svojou rodinou, kde sa vzdelanie považuje za hriech.

Vydavateľ roka 2019: Absynt

V dobe plnej hoaxov, populizmu a komercie je obrovským úspechom, že na Slovensku existuje publikum (a stále početnejšie!), pre ktoré je dôležité formovať si kritické myslenie. Napriek tomu, založiť vydavateľstvo zamerané na taký okrajový žáner, ako sú reportáže, chcelo veľkú dávku odvahy. Som veľmi rada, že neostalo len pri pokuse a že Absynt je len 4 roky od svojho vzniku právom považované za dôležité a stabilné vydavateľstvo na našom knižnom trhu.

Na mojej poličke sa síce nachádza len zlomok ich produkcie, avšak všetky absyntovky, ktoré som doteraz čítala, boli vynikajúce. Imponuje mi široký záber tém, jednotný dizajn aj priateľská komunikácia ľudí z ich tímu. To, že popularita značky Absynt siaha už aj za hranice, je už len čerešničkou na tomto literárnom koláči.

https://www.instagram.com/p/Bs7qnjhAtIl/?utm_source=ig_web_copy_link

Kníhkupectvo roka 2019: Martinus

Stať sa úspešným vydavateľom iste nie je ľahké, ale byť úspešný ako predajca kníh je podľa mňa oveľa náročnejšie a tiež na to treba viac času (aj peňazí). Aj preto sa v tejto oblasti vody až tak nevíria.

V Martinuse som už siedmy rok a napriek tomu ma vie nielen stále prekvapovať, ale aj nadchýnať – ako zákazníka aj ako člena tejto veľkej rodiny. Nejdem teraz vymenovávať všetky kampane, nápady, ocenenia či prístup k zákazníkom – pre mňa sú v Martinuse najdôležitejšie hodnoty, ktoré nevisia len niekde na stene, ale ktorými sa u nás naozaj denne žije a prenikajú do všetkého, čo robíme a o čo sa snažíme. A samozrejme všetci kolegovia, ktorí sa úprimne snažia byť #stálelepší (nie viac ako tí druhí, ale viac ako my sami) a robiť takou aj našu firmu.

Snáď nepreženiem, ak poviem, že práve Martinus mal aj tento rok veľký podiel na tom, že čítanie u nás nie je vnímané len záľuba pre introvertov, ale že je „sexi“, že knihomoľ nie je nadávka a že knihy sú natoľko dôležité a magické, že majú silu meniť životy.

View this post on Instagram

Bratislava ✈️ Paríž ❤️

A post shared by Monika Zbínová (@monicqa) on

Prekvapenie roka 2019: Audioknihy

Neviem, či ste to zachytili, ale v knižných vodách sa už dlhšie šepká, že audioknihy sa pomaly ale isto stávajú tou „next big thing“. Po e-knihách, ktoré sú pre mnohých už prirodzenou súčasťou knihomoľského sveta (nie, nevytlačili tlačené knihy, ani to nikdy nechceli) sú audioknihy ďalšou alternatíva, ako si vychutnať literárne dielo.

Paradoxne, sú „staré ako republika“, veď rozprávky na platniach, kazetách či cédečkách predsa v detstve počúval každý. Možno práve to je dôvod, prečo sú stále obľúbenejšie – pretože vďaka nim sa ku knihám dostávajú aj tí, pre ktorých je ťažšie nájsť si čas a energiu na klasické čítanie či už papierovej alebo elektronickej knihy.

Ich väčší rozmach brzdí len to, že ich výroba je komplikovanejšia aj pomerne nákladná, no podľa toho, ako sa audioknihám tento rok darilo, sa im (celosvetovo) predpovedá zaujímavá budúcnosť.

Objav roka 2019: Print on demand

Print on demand ako službu nemožno považovať za objav. Služba tzv. tlače knihy na objednávku už vo svete dlhšie existuje a je obľúbená najmä medzi začínajúcimi autormi a nezávislými spisovateľmi. Namiesto investovania stoviek či tisícok eur do tlače veľkého nákladu knihy sa kniha tlačí až na základe objednávky čitateľa, ktorý si danú knihu kúpi v internetovom kníhkupectve. Ten samozrejme netuší, že v dobe jeho objednávky kniha ešte fyzicky neexistuje a keď mu knižka domov príde, určite oproti iným knihám nenájde žiadny rozdiel.

Túto službu v roku 2019 však prinieslo moje/naše Publico a hoci som v kútiku duše tušila, že to bude vynikajúca pomoc pre autorov, ktorí zrazu na vydanie knihy vlastným nákladom nemusia predať obličku, záujem bol ešte väčší, ako som očakávala.

Nováčik roka 2019: Edícia Corneille

Vždy som snívalo o tom, že budem mať vlastné vydavateľstvo, a vďaka spolupráci s mojimi šikovnými sesternicami sa mi tento sen začal pomaly plniť.

Edíciu Corneille sme založili pri príležitosti vydania prvého francúzskeho prekladu z našej spoločnej dielne (Šarkany od Romaina Garyho) a o celom tomto dobrodružstve si môžete podrobne prečítať v osobitnom článku.

https://www.instagram.com/p/B3JrZyFIjqy/?utm_source=ig_web_copy_link

Sklamanie roka 2019: Goodreads

Celosvetová sociálna sieť pre knihomoľov nebola nikdy vzorom v dizajne či funkciách, no odkedy ju kúpil Amazon, zdá sa, že súčasná verzia ostane nadlho jedinou. Okrem drobných fixov a jedného redizajnu sa od roku 2014 nikam neposunula a ani tento rok sa na tom nič nezmenilo. A že by bolo čo vylepšovať!

Uvidíme, či si Goodreads napraví v roku 2020 svoje renomé – alebo bude zase ich dvomi jedinými aktivitami promovanie Reading Challenge na začiatku a Goodreads Choice Awards na konci roku.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

You May Also Like