Rozhovor s Radovanom Grežom: „Aby ľudia niekomu na internete dávali peniaze, musia tomu dôverovať“

V čase okolo Vianoc sa pod vplyvom sviatočnej atmosféry stávame (alebo sa aspoň snažíme byť) o čosi lepšími, a niektorí pociťujú až nutkanie robiť dobré skutky. Jeden tip, ako ich robiť nielen na Vianoce, ale počas celého roku, vám prinášam v nasledovnom článku o novej facebookovej aplikácii od slovenského tvorcu Radovana GrežaHelp a child with UNICEF.

Hlavným poslaním UNICEF je pomáhať deťom v rozvojových krajinách a prostredníctvom aplikácie Help a child with UNICEF sa snaží upozorniť ľudí na potrebu pomôcť tým, ktorí sú v núdzi. Používatelia Facebooku si budú môcť “virtuálne adoptovať dieťa” a pomôcť tak skutočným deťom v núdzi.

Ako to funguje?
Najskôr si vyberiete, aké virtuálne dieťa chcete mať. To vás potom raz za 2 týždne poprosí o pomoc – napríklad o jedlo, lieky, či školské potreby. Pomôcť môžete dvoma spôsobmi. Buď iba virtuálne tým, že kliknete na tlačidlo alebo svoju pomoc môžete prejaviť “kúpou” vecí, ktoré vaše virtuálne dieťa práve potrebuje. Kúpite ich poslaním malého finančného príspevku (už od 2 dolárov) na konto Slovenského výboru UNICEF. Ten následne vaše peniaze použije na financovanie programov pomáhajúcich skutočným deťom v krajinách tretieho sveta – stavby škôl, očkovania a mnohé iné.

Keďže takýto webový neziskový charitatívny projekt je skôr zvláštnosťou na slovenskej scéne, porozprávala som sa s jeho tvorcom, Radovanom Grežom, ako to všetko vlastne vzniklo, funguje a akú bude mať budúcnosť.

Ako si sa dostal k myšlienke urobiť facebookovú aplikáciu pre UNICEF? Čo máš s nimi spoločné?
Úplne náhodou a vôbec nič. Jednoducho ma z nejakého dôvodu napadla myšlienka pre donation-gathering internetovú vec okolo detí a chcel som ju zrealizovať. Pôvodne to ani nebola Facebook aplikácia. Najprv som vymyslel vec pre Second Life – postavička dieťaťa s tričkom s logom projektu a info, kde sa to dá kúpiť, ktorá by behala všade za avatarom usera. Ale Second Life, napriek mnohým jeho výhodám, nie je práve v rozkvete, a tak som to musel vymyslieť nanovo pre Facebook. A keď som to mal hotové, hľadal som organizáciu, ktorej by som to ponúkol. Povedal som si, že ak chcem, aby ľudia na internete dávali peniaze, musia tomu dôverovať. A keďže tá aplikácia má fungovat celosvetovo, lokálne organizácie z hry vypadli. Napadol mi UNICEF, získal som na nich kontakt, prišiel tam, odprezentoval im ideu a páčilo sa im to.

Ľudia môžu dôverovať UNICEFu, ale spojenie s Facebookom, ktorý má horšiu povesť, môže zase odradiť. Nebál si sa toho?
Facebook má horšiu povesť len medzi tech ľuďmi. Bežní ľudia podľa mňa vôbec nemajú s Facebookom nejaký problém. Podstata nápadu bola v social rozmere pomoci deťom – pomôž a automaticky sa pochváliš pred svojimi kamarátmi. Takže to chcelo nejakú platformu. Uvažoval som aj nad Twitterom, ale neprišiel som na žiaden spôsob, ako by to v rámci 140 znakov a hashtagov mohlo fungovať, takže mi ostal len FB.

Dobre, takže na Facebooku si cez túto aplikáciu “vytvorím” dieťa, pomenujem ho, a budem sa oň starať. Veľmi mi to pripomína tamagotchi z detských čias. Nejde tá modernizácia charitatívneho prístupu na úkor takej normálnej ľudskosti?
Tamagochi fungovalo na princípe emocionálneho vydierania – nestaráš sa, zomrie. Help a Child nemá žiadnu negatívnu stránku. Aj keď sa o svoje dieťa nebudeš starať, neochorie, nebude trpieť ani nezomrie. Určite sú osobnejšie a emocionálne naviazanejšie formy podpory detí a my sa im nesnažíme konkurovať. Skôr vnímam Help a Child ako alternatívu. Pre ľudí, ktorí súčasné možnosti pomoci nepoužívajú, pretože im to je jedno alebo príliš komplikované a nevidia také to obyčajné “čo z toho mám ja?”.

Pre niekoho tie sumy (2 $, 3 $, 5 $) môžu byť úplne smiešne, no pre niekoho to môže predstavovať veľký obnos, hlavne v dlhodobejšom časovom horizonte (povedzme niekoľkých týždňov, mesiacov). Akú istotu má používateľ aplikácie, že sa všetky jeho peniaze dostanú na konkrétnu pomoc deťom a nie na krytie prevádzkových nákladov UNICEF?
Tie sumy sú úmyselne také nízke. Za prvé je to odbúranie ďalšej bariéry pre ľudí, za druhé práve kvôli dlhodobej povahe tohto projektu a pomoci. Nič v tej aplikácii nie je nastavené tak, aby userov nútilo dávať peniaze pri každom requeste. Preto tam je tlačidlo “help without donation” a tiež možnosť beztrestne request kompletne ignorovať. Nastavenie financovania je maximálne transparentné. 5 % z príspevkov pôjde na ďalší rozvoj aplikácie – kreslenie ilustrácií, obrázkov, kódovanie nových features, atď. Základný vývoj som financoval z vlastných peňazí ja, pretože UNICEF na to nemal vyhradené zdroje a sponzor sa nenašiel. A ja som to chcel dotiahnuť do konca, aj keď ma to nemálo stálo. Zvyšné peniaze idú na projekty pomoci. Samozrejme, každý projekt má aj svoju réžiu, napríklad poslať 10 ton múky nestojí len múku samotnú, ale aj nejaké náklady na logistiku, nákup tej múky, atď. Ale tieto peniaze pôjdu len na takúto réžiu. Na platenie kancelárie a inej réžie dostávať Slovenský výbor UNICEF peniaze z centrály, takže nepotrebuje používať tieto prostriedky. Neinvestoval som všetok svoj čas a kopu peňazí do toho, aby sa niekomu platila réžia.

Čo znamená v praxi vyvinúť aplikáciu pre Facebook? Čo musí človek vedieť, aby to zvládol? Okrem časových, aké iné náklady sú s tým spojené?
Ako ukazuje môj príklad, nemusí vedieť vlastne nič. Som copywriter. Neviem programovať ani robiť grafiku. To sú základné veci, čo potrebujete. Plus nejaký server, samozrejme.
Ja som si na úvod prečítal jednu knihu o FB developmente, aby som nebol úplne mimo. Nepomohlo príliš, keďže aj ročná kniha je už dnes neaktuálna. Postupne ma však kóder učil, že čo sa dá, čo sa nedá a čo treba ešte domyslieť.
No a posledná vec, ktorú potrebuješ, je promotion. Tam mi pomáha (zadarmo!) môj kamarát, čo robí PR profesionálne, Matej Pavlík.
Určite máme však výhodu oproti komerčnej aplikácii v tom, že mnoho ľudí ochotne pomôže s vecami, pretože ide o dobrú vec.

Vyskúšala som aplikáciu aj s reálnou platbou, a presmerovalo ma to na PayPal. Ja osobne ho používam, je to pre tech ľudí rozšírený spôsob internetových platieb. No obyčajný človek môže naraziť na problém – treba si zaregistrovať PayPal účet, no nie každý ho pozná a dôveruje mu. Je, resp. plánuje sa v budúcnosti aj iný spôsob posielania peňazí?
Toto je trochu problém Slovenska, o ktorom sme od začiatku vedeli. Ale ako som vravel, Help a Child nie je projekt primárne cielený na domáci trh. Napriek tomu, by sme chceli pridať aj platbu z karty priamo. Je to vysoko v našom to-do liste.

Čo ďalšie chystáš v budúcnosti zmeniť/vylepšiť v aplikácii, okrem klasických “bug fixes” a “stability improvements” a spomenutých priamych platieb z karty?
Je toho veľa. Od základných vecí ako pridávanie ďalších typov donation requestov, integrácia platbou cez Facebook credits, možnosť pridať kresbu dieťaťa do svojej profilovej fotky, features, ktoré zvýšia interaktivitu medzi dieťaťom a userom, až po veľký plán prerobiť celý mechanizmus aplikácie od začiatku, takže by sa ľudia starali o svoje dieťa od istého veku, ono by postupne rástlo, až by dospelo. Ale to je momentálne príliš ambiciózny plán. Ja tú app volám svoj neziskový startup. Takže plán je ďalej na tom pracovať, pridávať features, vylepšovať to kontinuálne a neustále.

Pekný plán, želám ti teda, aby sa ti v tom darilo, a aby aj vďaka tebe mohol byť svet zase o kúsok lepší…
Ďakujem.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

You May Also Like