V poslednej dobe sa Twitter stáva čoraz populárnejšou službou aj medzi tými, ktorí majú ďaleko od geekov a podobných nadšencov IT sveta. Spomínala som ho nedávno ako jeden z nástrojov marketingu seba samého a na mnohých weboch nájdete podrobný návod, ako začať a orientovať sa v ňom. Napriek tomu – hoci používateľov Twitteru stále pribúda – mnohí ostanú pasívni a nakoniec sa úplne odmlčia. A keďže nám, starým twitterovským harcovníkom, záleží na tom, aby bol dorast kvalitný, spísala som zopár bodov, ktorých dodržiavanie a nevyhnutná dávka odhodlania pomôžu dostať sa do čvirikacieho sveta naplno.

  1. Nezačni skôr, ako budeš mať vyplnené bio a obrázok profilu – táto rada je najviac pripomínaná a najmenej dodržiavaná. Vyplniť niečo o sebe (aj keď na začiatok len krátku vetu) a pridať obrázok (nie je povinné mať svoju fotku) by mala byť prvá vec po zaregistrovaní. Pretože hneď, ako začneš niekoho followovať, dotyčný si pozrie (ak má nastavené notifikácie pribúdajúcich followerov) tvoj profil. A nebude ho ani tak zaujímať, že si nováčik – veď každý raz začínal – ale to, kto si a či mu sledovanie tvojich tweetov môže niečo dať. Obrázok je psychologický detail – pri prehliadaní Twitter feedu ich len skenuješ očami a rovnako nečítaš pri každom jeho meno alebo nick. Je to teda pre rýchlejšiu zapamätateľnosť. Ak si niekto tvoje tweety obľúbi, bude na tvoj obrázok citlivejší a bude si ho viac všímať. P. S. Odporúča sa nemeniť si profilový obrázok príliš často.
  2. Nezamykaj si svoje tweety – nepochopiteľný krok bez výnimky, dokonca sa čudujem, že ho Twitter ešte nezrušil. Zamykanie tweetov nemá pri budovaní komunity žiadnu výhodu a ak si niekto zamkne tweety (hoci so zámerom, že prístup každému schváli), v očiach druhých to vyvoláva pocit uzavretosti. Je to ako keby si usporiadal party a pred hosťami zamkol bar ;).
  3. Nefollowuj každého, na koho natrafíš, ani každého, kto followuje teba. Zbytočne sa zahltíš množstvom tweetov, ktoré budú o ničom. Vyberaj si. Radšej menej zdrojov, ale kvalitných. Pre inšpiráciu sleduj tých, s ktorými komunikujú najväčší influenceri.
  4. Neposielaj automatické a otravné tweety – všetci, ktorí ťa sledujú, sa rozhodli čítať tvoje výplody, otázky a odporúčania, pozerať tvoje fotky a tvoje obľúbené videá. Nájdi mieru v množstve tweetov aj v ich obsahu. Neposielaj automatické tweety generované aplikáciami alebo hrami ani otravné tweety (ak sa o niečom veľa hovorí a nemáš povedať k tomu niečo originálne, buď radšej ticho). Po 20-krát môže naštvať aj dobre myslené R.I.P. Pavol Demitra.
  5. Nepostuj link bez popisu – tešíme sa, že sa chceš podeliť so zaujímavým článkom, obrázkom alebo videom. Bez nejakej indície, čo obsahuje, naň ale málokto klikne. Na Twitteri sa za deň premelie veľa odkazov, a tak klikať na všetko je kontraproduktívne. Stačí aj krátky popis (názov článku), ideálne ak ho urobíš čo najzaujímavejší.
  6. Nebuď pasívny – zo začiatku sa budeš asi chcieť zorientovať a najskôr budeš len čítať tweety druhých. Neboj sa ale reagovať – hoci Twitter nie je diskusné fórum ani čet, mnohé tweety k reakcii priamo vyzývajú. Ak niekto tweetne niečo zaujímavé a ty na to zareaguješ, znamená to, že máte niečo spoločné – to je základ vzniku virtuálneho vzťahu :). Je to aj najčastejší dôvod na follow od ľudí, ktorí si inak veľmi dôkladne vyberajú, koho budú sledovať.
  7. Netweetuj len o sebe – Twitter nie je Facebook. Tam ešte môže niekoho zaujímať, či sa dobre vyspal a čo si mal na obed. Nie že by to bolo na Twitteri faux-pas, ale podobné tweety nemajú extra výpovednú hodnotu a aj reagovať na ne je zložitejšie. Tiež sa vyvaruj tweetov, ktorým nikto nerozumie, lebo ich kontext poznáš len ty (také virtuálne šomranie pod nos).
  8. Nepoužívaj nadmerne angličtinu – nie preto, že by jej tvoji followeri nerozumeli. V tejto oblasti je základným jazykovým kódom slovenčina a čeština (ktorá sa vníma ako jeden kód, lebo si všetci prirodzene rozumieme) a angličtina je iný kód, prepnutie do ktorého vyžaduje väčšie psychické úsilie. V praxi je to možno sekunda-dve naviac, pri plnom feede je to už ale obťažujúce. Hlavne ak platí predchádzajúci bod – ak vyviniem úsilie na prepnutie kódu a prečítam si celý 140-znakový tweet v angličtine a na konci pochopím, že nemá žiadnu výpovednú hodnotu, znechutí ma to. Tým určite nechcem povedať, že angličtina je zakázaná, len ju treba používať s mierou. Ja ju využívam hlavne na tweetovanie citátov a vtipov v originále, pri nadpisoch zahraničných článkov a pod.
  9. Vzdelávaj sa – toto čo čítaš je ešte stále článok pre začiatočníkov. Sú tu ale široké obzory – od skracovania URL adries cez desktopové a mobilné aplikácie až po integráciu Facebooku a… čohokoľvek. Nezabudni sa teda vzdelávať a občas si prečítaj článok, vďaka ktorému sa dozvieš niečo nové a posunieš sa niekde ďalej.
  10. Buď sám sebou – Twitter nie je o nejakých príkazoch a zákazoch a o vytyčovaní hraníc. Originalite sa medze nekladú – buď v komunikácii predovšetkým sám sebou a z Twitteru vyťažíš najviac!

6 comments

  1. Súhlas, až na 8. bod. Decide who are your listeners. You do not have to be only slovak/czech oriented.

    + na začiatku to nevzdávaj. Sleduj aspoň 20-30 rozumných (kt. majú informačnú hodnotu pre TEBA) účtov a chvíľu vydrž.

  2. Na zamykanie tweetov mám svoj názor. Zamknutie podľa mňa nie je ako zamknúť bar pred hosťami – skôr je to (a aj ja som to preto spravila) zamknutie dverí pred ďalšími nevítanými hosťami ;). Keď nechcem aby ľudia „zvonku“ Twittru mali prístup k tomu o čom píšem, nevidím dôvod tweety nezamknúť – teda skôr nevidím iné východisko. Prečo to môžem nechcieť? Povedzme, že len chcem vedieť, kto všetko môže / chce moje tweety čítať. Na tom nie je nič zlé. Kažodápne, momentálne ich mám v timeline asi tak do 10, tak sa asi zasa raz na čas odomknem. :)

  3. K poslednej vete bodu 7 – všimol som si (a sám som nad tým už aj uvažoval), že niektorí ľudia používajú viac Twitter účtov rozdelených podľa oblasti záujmu. Ja som napríklad uvažoval nad jedným „všobecným“ účtom a nad jedným „programátorským“, pretože keď si niečo technické zatweetujem popod nos tak predpokladám že mi fakt rozumie len veľmi málo mojich followerov. Ale zase to nerobím tak často, takže som sa k tomu zatiaľ nedokopal.

  4. Clira: myslela som to tak, že Twitter ako služba vo všeobecnosti je založená na odkrytí všetkého – tým, že nevyžaduje obojstranné spojenie, ale len „followovanie“, tak je ta funkcia zamknutia niečoho taká „fejsbukovská“. Jasné, že môže niekto chcieť byť „overprotected“, len sa mi to jednoducho k filozofii Twitteru nehodí.

  5. Ďakujem za rady.

    Zo svojej skúsenosti by som ešte pridal zopár všeobecných rád, ktoré väčšina pozná, no už menej si ich uvedomuje a riadi sa nimi:

    – Keď vieš a môžeš, snaž sa pomôcť. Komunita to určite ocení.
    – Kritizuj citlivo a konštruktívne. Popri citlivom upozornení na chybu skús aj navrhnúť opravu.
    – Doplň, čo chýba. Pridaj ďalšiu informáciu, ktorá by danú tému obohatila.
    – Inými slovami. Viete niečo napísať jednoduchšie alebo vysvetliť zrozumiteľnejšie?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*
*