Čím dlhšie blogujem, tým viac ponúk na rôzne typy spolupráce dostávam. Je to asi logické, čím dlhšie fungujúci blog, tým aktívnejší bloger, tým viac skalných čitateľov a viac dôvery vybudovanej medzi nimi. Tú sa snažia (v dobrom) využiť rôzne spoločnosti a projekty pre svoje marketingové aktivity. Hlavne vo svete sú blogy populárnym spôsobom, ako lacno dať vedieť o svojich produktoch, službách či aktivitách nenásilným spôsobom.

Partnerstvo blogerov a firiem je na Slovensku ešte stále v plienkach.

Keď vyjde nová značka telefónu, kto vás viac presvedčí k jeho kúpe? Redakcia technického magazínu, ktorá dostáva na stôl novinky každý deň a venuje sa každej len pár hodín, napíše zopár dojmov a tým to hasne? Alebo používateľ ako ste vy, ktorý sa s novinkou celé dni a týždne hrá, používa ho v reálnych podmienkach a na záver spíše podrobnú recenziu, v ktorej vyzdvihne klady a spomenie i nedostatky? Nakoniec sú všetci spokojní – bloger si vyskúša novú technologickú hračku, čitateľ sa dozvie podrobné informácie a reálne skúsenosti a tiež spoločnosť, ktorá získa nových zákazníkov za takmer nulové náklady.

Všetko funguje až dovtedy, kým je takáto spolupráca výhodná pre všetky strany. Partnerstvo blogerov a firiem však je na Slovensku ešte stále v plienkach. Blogeri sa považujú za akési virtuálne šľapky, ktoré si stačí najať a urobia všetko podľa priania zákazníka. V skutočnosti je to naopak:

1. Bloger nie je na predaj

„Prečítaš si môj e-book a napíšeš recenziu?“ pýtajú sa ma často. Mám na poličke 20 kníh, ktoré čakajú, kým ich prečítam. Prečo by som mala čítať práve toto a nie Kafku, Tatarku alebo Dostojevského? Alebo nejakú horúcu novinku, na ktorú si brúsim zuby? Okrem prečítania musím k nej napísať aj recenziu (hoci mám v zozname nápady na vlastné články). Celé mi to zaberie niekoľko hodín, možno dní. Vy dostanete spätnú väzbu, recenziu, odkaz na svoj web a ešte aj zákazníkov, ktorí si vašu knihu kúpia. Čo dostanem ja? Dobrý pocit.

Bloger tu nie je na to, aby plnil vaše želania. Nesedí so založenými rukami a nečaká, kedy sa mu niekto ozve, aby mohol o ňom napísať. Na druhej strane, blogeri rozumejú tomu, že predstavujú významný marketingový nástroj. Sú ochotní využiť svoju silu a priviesť vám zákazníkov. Musia však byť za to odmenení, inak ich žiadna spolupráca nebude zaujímať. Môžu písať o miliónoch iných vecí. Dajte im dôvod, prečo by mali písať práve o tom vašom.

Bloger nesedí so založenými rukami a nečaká, kedy sa mu niekto ozve, aby mohol o ňom napísať.

Príklady dobrej spolupráce:

Som knižný bloger, takže spomeniem práve prebiehajúce úspešné partnerstvá s vydavateľstvami a kníhkupectvami:

Albatros Media – každý mesiac si vyberiem (ak chcem) niektorú z vychádzajúcich noviniek, ktorú by som si chcela prečítať. Po prečítaní napíšem recenziu, kniha mi, samozrejme, ostáva. Ak chcem, pribalia mi aj +1 knihu do súťaže (takto som robila súťaže o knihy o Photoshope, InDesigne, alebo naposledy o Prázdne miesto) a môžem tak odmeniť aj svojich čitateľov.

ABC knihy – môžem si vybrať akúkoľvek knihu z ponuky výmenou za recenziu. Plus k tomu dostávam zľavy na nákup.

Kniha Zlín – projekt reading copies – pred vydaním dostanem e-knihu vo formáte epub, po prečítaní knihy napíšem recenziu. Zapájam sa iba pri tých knihách, ktoré ma oslovili. Výhodou je exkluzivita – čítam knihy ešte predtým, ako oficiálne vyjdú.

Ikar – projekt reading copies – pred vydaním dostanem pracovný výtlačok, po prečítaní a uverejnení recenzie a vydaní knihy dostanem aj originálnu verziu. Výhodou je opäť exkluzivita.

2. Rozhoduje sa za seba

Ďalší príklad peknej spolupráce som zažila len nedávno – dostala som od Orangeu pozvánku na konferenciu MobileRulezz. V pozvaní bol spomenutý voľný vstup na konferenciu v hodnote 200 eur, a to v podstate bez akýkoľvek podmienok. Môžem prísť, ak chcem, môžem o konferencii napísať (čo chcem), ak nie, nič sa nedeje.

Lebo áno, môže sa stať, že ja niečo vyskúšam, ochutnám, spoznám, zažijem, prečítam, ale nemusí ma to zaujať natoľko, aby som o tom písala. V tom prípade by mal mať bloger možnosť povedať – vyskúšala som a nepáčilo sa mi to, o tomto písať nechcem.

3. Nejde s každým

Blogujem od roku 2009. Za ten čas sa u mňa premlelo už desaťtisíce ľudí. Napísala som už vyše 200 článkov: zaujímavejšie aj nudnejšie, také, čo zapadli prachom aj také, ku ktorým sa ľudia stále vracajú. Všetko to boli ale články od srdca, o témach, ktoré ma skutočne zaujímajú, o ľuďoch, ktorých si skutočne vážim a ak som pochválila konkrétne produkty, služby či samotné firmy (v recenziách alebo len tak mimo reči), bolo to preto, lebo som tým veciam verila a považovala som za vhodné ich odporučiť aj mojim čitateľom.

Neuverejnila som reklamu na niečo, o čom som si myslela, že je to hlúposť, nekvalitné, (pre mňa) nezaujímavé alebo dokonca podvod. Nečakajte teda odo mňa, že zrazu začnem písať o posteliach, zubných pastách, dovolenkách v Egypte alebo o stretnutiach filatelistov.

Nie všetko je automaticky otázkou peňazí alebo nejakej hmotnej výmeny.

4. Uprednostňuje vzťah

Keďže vymyslieť zaujímavé podmienky partnerstva medzi blogerom a firmou je pre niekoho náročné, prichádzajú mi aj ponuky uverejniť aspoň linky do už existujúcich článkov. To by sa zdalo možno najviac schodné, ale opäť si kladiem otázku: čo z toho mám?

Aby nedošlo k nedorozumeniu, otázka toho, či niečo uverejním, nie je automaticky otázkou peňazí alebo nejakej hmotnej výmeny. (Väčšinou neziskové) projekty, dokonca aj firmy, ktoré sú mi sympatické a chcem im sama pomôcť, rada podporím len tak – či už zdieľaním, uverejnením tlačovej správy a pod. Hovorím ale o takých ponukách, kde sa mi ozývajú cudzí ľudia, aby som podporila ich podnikateľskú aktivitu.

Každá spolupráca (aj tá jednorazová, aj tá najmenšia) by mala mať zmysel pre obidve strany. Iba tak to môže fungovať.

Záver

Blog nie je verejná záhradka, na ktorej si môže hocikto posadiť svoje semiačko a potom už len zožať úrodu. Každá spolupráca (aj tá jednorazová, aj tá najmenšia) by mala mať zmysel pre obidve strany. Iba tak to môže fungovať.

5 comments

  1. Monika, veľmi sa mi páči tvoj blog.. aj keď som ho našla až teraz, musím ťa pochváliť :) Veľmi ma motivuješ a aj ja uvažujem nad blogovaním.. Momentálne sme sa s manželom presťahovali do nového bejváku a nakoľko milujem dizajnovanie, blog by mi mohol pomôcť ukázať svetu môj talent.. Aké rady by si mi dala ? :) Na čo si mám dať pozor pri blogovaní a hlavne aku stratégiu mám zvoliť pri postovaní článkov ? (ako často )

  2. Super clanek. Mne zatim prisla nabidka jednou, ale odmitl jsem, nebot o tematu pofnikani jsem nic nevedel a nabizene sluzby neznal a ani nemel potrebu zkouset z duvodu meho prosazovani opensourcoveho eshopoveho reseni od WP oproti komercnimu reseni. Mozna nekdy, branit se nebudu, ale musi mi to byt blizke a musim tomu verit. Kazdopadne firmy by si mely vybirat, s kym spolupracujou. Casto je recenze na knihu jen par radku a anotace k tomu. To nikoho nenalaka a i tak bloger ma knihu. To mi prijde spatne. Kdyz uz, mel by si dat praci a fakt se rozepsat o svych nazorech a pocitech z ni. Kazdopadne hezky pohled na spoluprace. :)

  3. Vynikajúco zhrnuté všetko, čo je potrebné. Firmy by si tieto veci mali veľmi rýchlo uvedomiť, inak sa ich doterajší prístup obráti proti nim. Občas mám pocit, že spoločnosti vnímajú blogerov ako lacnú náhradu youtuberov. Youtuber má síce väčší dosah, ale takisto stojí niekoľkonásobne viac peňazí. O blogeroch si potom myslia, že nám stačí obyčajný barter a my kvôli krému za 4€ budeme makať na článkoch 4 hodiny a ešte budeme od radosti skákať meter do výšky, že akú fasa ponuku sme dostali. Myslím, že podobný článok by mal visieť na každom blogu. Pravda, nie je všetko o peniazoch, ale ako sa vraví – zadarmo ani kura nehrabe. Tá pridaná hodnota proste musí byť, či už vo forme exkluzivity alebo aj nadštandardného vzťahu, i keď netvrdím, že nejaká tá korunka navyše by nepotešila. :-)

  4. To akože vážne???

    „Keď vyjde nová značka telefónu, kto vás viac presvedčí k jeho kúpe? Redakcia technického magazínu, ktorá dostáva na stôl novinky každý deň a venuje sa každej len pár hodín, napíše zopár dojmov a tým to hasne? Alebo používateľ ako ste vy, ktorý sa s novinkou celé dni a týždne hrá, používa ho v reálnych podmienkach a na záver spíše podrobnú recenziu, v ktorej vyzdvihne klady a spomenie i nedostatky?“

    Pracoval som v niekoľkých technických redakciách. Testoval som stovky produktov a písal som na ne recenzie (už viac ako 30 rokov sa tomu venujem). Áno, dnes píše aj tam veľa diletantov, ale sory – väčšina z nich pozná produkty na trhu a vie porovnávať. Technika ako napr. smartfón sa testuje pri reálnom používaní. Nie je to o tom, že si niekto vezme mobil, pohrá sa 5 minút a píše recenziu. Testuje sa obvykle 14 dní, počas ktorých sa daný produkt používa a keďže má recenzent viac skúseností, dokáže odhaliť viac ako človek, ktorý vezme mobil, pohrá sa hoci aj mesiac a potom napíše, že je super, lebo nepozná konkurenčné produkty a nevie zrovnávať tie drobné rozdiely, ktoré odlišujú výrobcov.

    Sory, ale toto je úplne mimo. Nevidel som ešte dobre napísanú recenziu na nejaký tech produkt od bloggera.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*
*