Jo Nesbo: Netopýr

Ani na chvíľu som nepochybovala, že aj prvá kniha o detektívovi Holeovi – Netopýr – bude mať čo ponúknuť. Netypicky vás zavedie do exotickej Austrálie, takže ak očakávate povestnú severskú atmosféru, tá na vás počká v ďalších dieloch. Počas mrazivých mesiacoch však bolo príjemné ocitnúť sa v teple, pri mori, popíjajúc ľadové drinky.

V austrálskom Sydney sa odohrá vražda nórskeho dievčaťa a Harry Hole má pomôcť pri vyšetrovaní miestnemu policajnému tímu. Zmena prostredia má Harrymu pomôcť dostať sa z psychických problémov, keďže pod vplyvom alkoholu zapríčinil smrť svojho kolegu. Harryho parťákom sa stane sympatický Andrew, ktorý ho zoznamuje so svojimi známymi a životom na tomto kontinente. Vyšetrovanie ukáže, že majú do činenia so sériovým vrahom a musia sa poriadne ponoriť do prostredia pasákov, drogových dílerov, prostitútok, transvestitov, ale aj cirkusantov a boxerov. Netopier je v Austrálii symbolom smrti – a tá číha na každom kroku.

„Mluvíte jako člověk, který si myslí, že musí bojovať s celým světem. Ale pokus aspoň občas neskloníte meč, budete mít unavené paže a  nedokážete se bít dál.“

Premýšľala som nad tým, čo robí Nesbove knihy zaujímavými. Prišla som na to, že čítať Nesba je ako piť obľúbené víno. Je to ako sadnúť si do auta k dobrému priateľovi a nechať sa ním previezť po neznámej krajine. Nie je to len o príbehu, jeho knihy nie sú len o riešení vrážd, nie sú len o zaujímavej postave hlavného detektíva. Nesbo ide ešte ďalej – ponúka otázky o živote a o smrti.

„Pravda je relativní. Pro ty, kdo to sami nezažili, není snadné pochopit, co dokáže s člověkem provést extrémní zátěž. Máme soudní psychiatry, kteří se snaží vytvořiť linii mezi nemocnými a kriminálníky, a ti si ohýbají a překrucují pravdu tak, aby se vešla do jejich teoretického modelového světa. Máme právní systém, který, jak můžeme přinajlepším doufat, odstraní z ulice toho či onoho desperáta, a máme novináře, kteří by byli rádi považováni za idealisty, protože šplhají vzhůru s tím, jak odhalují u ostatních porušování pravidel, čímž podle svého názoru hájí jakousi spravedlnost. Ale pravda? Pravda je, že nikdo z pravdy nežije, a proto se o ni také nikdy nezajím. Ta pravda, kterou si vytváříme, představuje pouze souhrn toho, co lidem prospívá, vyvážený tím, jakou moc dotyční mají.“

Pre tých, čo už prečítali nejednu Nesbovu knihu, bude zaujímavé pozrieť sa pod pokrievku Harryho psychiky. Je skvelé, že Nesbove knihy netreba čítať chronologicky, pretože na seba nadväzujú len tenkými nitkami Harryho osobného života. Predsa je však dôležité poznať, ako sa to všetko začalo a pochopiť pohnútky jeho konania aj v ďalších knihách.

Ani na chvíľu som nepochybovala, že aj prvá kniha o detektívovi Holeovi - Netopýr - bude mať čo ponúknuť. Netypicky vás zavedie do exotickej Austrálie, takže ak očakávate povestnú severskú atmosféru, tá na vás počká v ďalších dieloch. Počas mrazivých mesiacoch však bolo príjemné ocitnúť sa v teple, pri mori, popíjajúc ľadové drinky. V austrálskom Sydney sa odohrá vražda nórskeho dievčaťa a Harry Hole má pomôcť pri vyšetrovaní miestnemu policajnému tímu. Zmena prostredia má Harrymu pomôcť dostať sa z psychických problémov, keďže pod vplyvom alkoholu zapríčinil smrť svojho kolegu. Harryho parťákom sa stane sympatický Andrew, ktorý ho zoznamuje so svojimi…
Téma - 8
Dej - 7.5
Postavy - 8