Dnes vám prinášam v takmer nezmenej podobe rozhovor so známou osobnosťou slovenského internetového neba. Michal Truban. Stojí za firmou, ktorá je nielen najrýchlejšie rastúcou v oblasti webhostingových služieb, ale je známa tiež svojím fanatickým helpdeskom a zákazníkmi, ktorí svoj Websupport skrátka milujú. Okrem toho, že sú stále lepší a lepší, majú ešte čas aj na bočné projekty. Čítajte ďalej a dozviete sa aj to, čo si Mišo myslí o startupoch na Slovensku alebo prečo všade chodí vo svojom legendárnom pixelovom tričku.

Mišo, teba netreba špeciálne predstavovať. Si CEO Websupportu, ale dnes budeme hovoriť o tvojom projekte Nicereply, s ktorým ste vyhrali 1. cenu na Startup Awards. Môžeš v krátkosti povedať, o čom Nicereply je, pre tých, ktorí ho nepoznajú?

Jasné. Nicereply je nástroj na hodnotenie a sledovanie e-mailovej komunikácie. Čiže na hodnotenie zamestnancov a spokojnosti klientov s podporou zákazníkom. Robí pekné grafy, štatistiky, upozorňuje manažérov na incidenty a podobne. A zároveň je to aj veľmi dobrý motivačný nástroj.

Kto sa na tvorbe Nicereply podieľal? Táto oblasť predsa nespadá pod hlavnú činnosť Websupportu.

Nicereply vznikol ako projekt Websupportu, keď sme prijali naraz veľmi veľa pracovníkov na helpdesk a po chvíli sme potrebovali nejaký nástroj/štatistiky, aby nám ukázal, ktorý z pracovníkov je ako dobrý. Programovali sme ho v rámci devel tímu Websupportu. Po jeho spustení a úspechu sa vyčlenili ľudia, ktorí na ňom robia už mimo Websupportu. Ten je v ňom v podstate v pozícii investora, resp. je zastúpený cezo mňa. Na tvorbe sa podieľal jeden grafik (Matej Hreščák), na začiatku dvaja programátori (teraz už iba jeden, Matej Čapkovič) a ja. Teraz máme v tíme ďalších 2 ľudí, ktorí sa starajú o propagáciu a predaj (Matej Ftáčnik a Martin Šujan)

Každý projekt má svoje riziká. Je to hra s neistým koncom.

Teraz trochu rypnem – tým, že sa Nicereply vyvíjal v prostredí Websupportu, to nevyzerá ako typický startup, ktorý sa väčšinou berie ako projekt začínajúci úplne od nuly. Predsa ste sa s ním prihlásili na Startup Awards a dokonca ste celú súťaž vyhrali. Aký máš z toho pocit?

Pocit mám úplne super. Všetky prvé tri miesta obsadili spinoffy rôznych firiem (Websupport, Monogram, Sygic). Na túto tému chcem niekedy spraviť aj prednášku alebo napísať blogpost – ako úspešne vytvárať startupy/spinoffy z rozbehnutých firiem. Myslím, že zo zahraničnej poroty nikto nepoznal Websupport, takže na to určite neprihliadali.

Otázka z davu (z Twitteru): splníš si svoj dlhoročný sen ísť do Silicon Valley alebo za seba vyšleš niekoho iného?

Nie je to môj dlhoročný sen :). Ale určite sa tam chcem ísť pozrieť. Zatiaľ to vyzerá tak, že pôjdem ja a Matej Ftáčnik. Určite to bude  brutálna skúsenosť :).

Bál si sa investovať (čas, peniaze, energiu) do takéhoto projektu?

Nejako extrémne som to neprežíval. Každý projekt má svoje riziká. Je to hra s neistým koncom. A to je to, čo ma na podnikaní a startupoch baví.

Slovo startup sa už veľakrát berie ako nadávka, asi aj preto, že nie každý chápe, čo to slovo znamená. Čo je startup podľa teba?

Ja to nevnímam ako nadávku. Nemám preto taktiež žiadnu presnú definíciu. Dá sa pod tým chápať všeličo. Možno by som skôr povedal, čo startupy podľa mňa nie sú – rozbehnuté firmy, ktoré fungujú už niekoľko rokov. Startup taktiež nie je projekt pre klienta, atď.

Keď sa tu rozbehne startupová ekonomika, vznikne viacero zaujímavých startupov aj mimo firmy.

Najčastejšie sa pod tým slovom chápe nejaký projekt, nápad, ktorý niekto vymyslí a myslí si, že je taký dobrý, že by sa z toho mohol stať zaujímavý biznis. Je na Slovensku veľa ľudí s takými nápadmi?

Nápad je 5 %. Resp. nápad má takú hodnotu, za akú ho vieš predať. Čiže väčšinou 0. Podstatná je jeho realizácia. Myslím si, že tu sú ľudia, ktorí vedia takéto veci realizovať. Momentálne sa nachádzajú práve v už zabehnutých firmách (viď výsledky Startup Awards). Ale keď sa tu trošku rozbehne startupová ekonomika (investori, anjeli, atď.), vznikne viacero zaujímavých startupov aj mimo firmy. Ale samozrejme Slovensko je limitované svojím počtom obyvateľov. So startupmi je to podobne ako s futbalom. Nemôžeme dlhodobo konkurovať niekoľkonásobne silnejším štátom (počet obyvateľov/talent, cash, atď.).

Povedzme, že mám nápad a ambíciu ho nejako rozbehnúť. Na čo si dať pozor, aby sa môj startup nevyfailoval už od začiatku?

Porozprávať sa o svojom nápade so všetkými, ktorí ti k tomu môžu niečo povedať. Svojimi známymi, odborníkmi, ktorých poznáš, resp. ktorí sa pohybujú v danej oblasti. Veľakrát ti povedia, že takýto  nápad už je 100-krát spravený. Vedia ťa posunúť, dať ti ďalšie kontakty, vylepšia ti ten nápad, atď. To je určite prvý krok.

So startupmi je to podobne ako s futbalom. Nemôžeme dlhodobo konkurovať niekoľkonásobne silnejším štátom.

To ma privádza k tomu, že ako tak sledujem, na Slovensku nie je žiadna zreteľná základňa pre startupy, kde by sa mohli nádejní startupisti niečo podučiť. Ok, je tu nejaký Startupcamp, sem-tam niekto o startupoch blogne. Koho konkrétne sa ale naozaj oplatí počúvať?

Myslím si, že momentálne je tu už dosť veľká komunita. Stačí prísť každý mesiac na Startupcamp, tam je veľa ľudí, čo vedia pomôcť alebo správne nakopnúť. Sú tam aj úplní začiatočníci, ale chodia tam aj skúsení podnikatelia, investori, kóderi… A títo ľudia poznajú kopec ďalších ľudí. Netreba byť taký skeptický :). Bol tu startup weekend, kde bolo kopec mentorov. Tam sa mohol každý zúčastniť a dostať takú dávku inšpirácie, rád a skúseností, že ho to mohlo rovno upgradnúť o 100 %. Kopec ďalších akcií je v susednom Česku. Ak má niekto dobré jazykové znalosti, podobné veci sa riešia v Rakúsku, v Maďarsku aj Poľsku. Čiže keď človek chce, zdrojov nájde viac, ako dokáže spracovať.

Stačí prísť každý mesiac na Startupcamp, tam je veľa ľudí, čo vedia pomôcť alebo správne nakopnúť.

Ok, dúfam, že aj tvoje odpovede mnohých nakopnú :). Na záver si neodpustím otázku na tvoje legendary pixelové tričko. Ako vznikla legenda?

Legenda vznikla tak, že ja strašne rád nosím stále tie isté veci :). No a toto pixel tričko je naozaj super a ľudia si ho hneď všimnú a zapamätajú. A keď sa ma začali na niektorých akciách pýtať, či mám aj iné tričko a dávali mi 5 eur, aby som si nejaké ďalšie kúpil, tak som sa rozhodol, že ho budem nosiť na všetky public akcie, kým mi vydrží. Mám z neho 2 kusy. Ale potom si nejaké ešte vyrobím :).

4 comments

  1. Michal Truban je jeden z top mladých podnikateľov na SR, za čo ho obdivujem a takisto pretože veľmi ochotne pomáha, nie len mne :)
    Kiežby Michalov bolo viacej a dávali ten správny vzor mladým, pretože keď sa chce, tak sa dá.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*
*