Digitálne publikovanie má obrovský potenciál a vo svete sa už celkom slušne rozbieha. Na Slovensku žiaľ zatiaľ zaspávame dobu (veď napr. jeden z najlepších časopisov .týždeň vychádza pre iPad len ako pdf-ko), v Česku sú na tom len o trochu lepšie (Computer, Chip & spol). Pritom na Slovensku i v Čechách, ktoré pokladám v tomto smere za spoločný trh, sa predali už vraj desaťtisíce iPadov, o ďalších tabletoch nehovoriac.
Digitálne publikovanie je široký pojem, v tejto súvislosti ho ale budem používať pre publikácie, ktoré obsahujú okrem textu multimediálne prvky, daju sa interaktívne ovládať a sú určené pre prezeranie na tabletoch. (Pozn.: Nie je to tvorba elektronických kníh.)
Prečo vlastne digitálne publikovať? Niektorí si naivne myslia, že ak sprístupnia svoj časopis pre tablet ako pdf-ko, majú vystarané. Ak takto vydavateľ postupuje, znamená to, že chce narýchlo zalátať dieru v potenciálnom trhu (budeme medzi prvými), no považujem to len za dočasné riešenie. Zároveň musí mať veľmi kvalitný obsah, aby si týmto prístupom udržal nejakých stálych zákazníkov. (Ako príklad spomenutý .týždeň vychádza pre iPad oneskorene, a čítanie pdf-ka je kvôli malému písmu utrpenie – treba zoomovať. Pozitívom je len nižšia cena.)
Tento týždeň som sa zúčastnila workshopu o tvorbe digitálnych publikácií, ktoré organizovala česká firma AMOS Software. Workshop sa uskutočnil v hoteli Holiday Inn v Bratislave a hoci som sa bála, že to bude skôr reklamná akcia (dozvedela som sa o ňom z newslettru Traco Computers), bola som rada, že som sa zúčastnila a dokonca som sa dozvedela aj užitočné info. Súčasťou workshopu bola aj praktická ukážka – upravovali sme jedno vydanie ich magazínu Creative Future News, ktorý si môžete zdarma stiahnuť z iTunes Storu (sú tam aj fotky z workshopu). Zopár ľudí na Twitteri ma prosilo, aby som o tom napísala, pretože nemohli prísť, a tak plním slovo a ponúkam zopár postrehov.
Hneď od začiatku som mala pocit, že oblasť digitálneho publikovania je zatiaľ vyhradená viac firmám ako jednotlivcom. Vlastne som ešte nepočula, že by sa tomu venoval len niekto doma na kolene. Dôvodom budú pravdepodobne aj vyššie finančné náklady na reálne publikovanie; tvorba obsahu tiež nie je práca pre jedného človeka.
Dobrá správe je, že vyskúšať si digitálne publikovanie môže každý, kto vie používať InDesign. Na začiatok si treba stiahnuť balík Folio Producer Tools, ktorý pridá do InDesignu ďalšie lišty nástrojov, potrebné na upravenie dokumentu pre digitálnu podobu. Prepojenie s Adobe ID umožní pracovať s digitálnym materiálom, vyexportovať ho a pozrieť si jeho finálnu verziu. Takto sa môžete aj vy sami naučiť tvoriť digitálne publikácie, pretože celý proces (ak nepočítame licenciu na InDesign – mimochodom, stačí verzia 5) je bezplatný. Pomocou Adobe Content Viewer si môžete svoje dielo prehliadnuť vo finálnej podobe (simuluje prostredie tabletu).
Ak to ale myslíte s digitálnym publikovaním vážne, a to, čo vytvoríte, chcete poskytnúť aj verejnosti (iTunes store, Android market), musíte platiť. A to konkrétne sa registráciu do Digital Publishing Suite (DPS), buď vo verzii Profesional alebo Enterprise. Pre naše podmienky vyhovuje verzia Profesional, ktorá vychádza na 350 € ročne a umožňuje 5000 stiahnutí vašej digitálnej publikácie (viac sa dozviete na stránkach Adobe). DPS nám umožní publikáciu spracovať do podoby aplikácie pre iTunes store alebo Android market a obsahuje všetky potrebné nástroje pre systém monetizácie a tiež analytické údaje (od počtu stiahnutí až po správanie sa čitateľov, napr. koľko času strávili na ktorej stránke, na ktoré reklamy klikali a pod.)
Publikovať sa dá vydaním tzv. single issue, kde aplikácia obsahuje iba jedno vydanie časopisu alebo multimediálnej knihy, ako je to v prípade slovenských kníh iAdverti. Druhý spôsob vytvorí len čítačku (odporúča sa šíriť bezplatne), do ktorej sa vydania časopisov sťahujú postupne podľa toho, ako vychádzajú.
Zopár praktických rád:
- farby dokumentu treba previesť do RGB
- zobrazenie prepnúť z milimetrov na pixely (tvoríte dokument pre konkrétne rozlíšenie)
- optimalizujete odstavcové štýly (písmo na bezpatkové, veľkosť cca o 50% viac)
- obrazové dáta – png a jpg 72 dpi
- pixelperfect – každá nedokonalosť kazí dojem
Keďže každé zariadenie má svoje rozlíšenie, musíte si zadefinovať, pre ktoré chcete tvoriť primárne, pretože displeje tabletov sú v pomere 4:3, 16:9 aj 16:10. iPad má rozlíšenie 1024×768, tablety s androidom 1024×600, 1024×800, 1280×800 a 1280×720. Pre každé rozlíšenie musíte urobiť osobitný dokument, alebo sa rozhodnete použiť jedno rozlíšenie, publikácia sa na ďalších zariadeniach zarovná a po bokoch ostanú čierne okraje.
Efekty a funkcie, ktoré sa dajú používať pri tvorbe digitálnej publikácie:
- audio & video
- slideshow
- sekvencia statických obrazov
- 360º panoráma
- posun a zväčenie
- posúvanie textu
- stavy objektov
- webový obsah a HTML
Jednou z výhod tabletu je, že publikácia sa dá čítať na výšku aj na šírku. Ak túto funkciu chcete sprístupniť svojim čitateľom, musíte vytvoriť 2 verzie publikácie – v jednej budú strany orientované na výšku, v druhej na šírku. Pozitívom je väčšia atraktivita publikácie, no musíte mať dostatočné ľudské zdroje, aby ste v krátkom čase vytvorili obe verzie. Samozrejme, existujú rôzne nástroje a pomôcky, ktoré vám to uľahčia, väčšinu musíte aj tak urobiť manuálne. Na druhej strane nie ste ničím obmedzení: v podstate môžete dať pre každú orientáciu úplne iné usporiadanie, dokonca celý obsah.
Toto sú najdôležitejšie veci, ktoré musíte o digitálnom publikovaní vedieť predtým, ako sa do neho pustíte. Ak máte už aké-také znalosti práce s InDesignom, je veľká šanca, že zvládnete tvoriť publikácie aj digitálne.
Pozor, pre starých DTP-ákov to znamená nielen naučiť sa novú technológiu, ale aj uvažovanie. Byť digitálny neznamená len aby to fungovalo aj na tom iPade, digitálna publikácia má svoju pridanú hodnotu v spôsobe, akým sa používa (viac hranie sa ako čítanie). Krásnym príkladom obsahovo i technicky výborne urobenej digitálnej publikácie je napr. magazín Wired.
Pre mňa osobne je digitálne publikovanie oblasť, ktorej by som sa chcela seriózne venovať (skúsenosti s DTP mám, ale nie zas toľko, že by som ich nevedela modernizovať). Ak máte niekto tip na spoločný projekt, prípadne mi viete ponúknuť akúkoľvek formu praxe v tejto oblasti, ozvite sa.
3 comments
Pekný článok a úplne súhlasím :)
Ďakujem :)
A) Možno že ti je .týždeň len PDF, ale keď si stiahneš PC REVUE, tak máš už tam interaktívne prvky.
B) .týždeň bolo robené pomocou CoverPage a tak isto PC REVUE
C) CoverPage je jednoduchší než InDesign a bude ti ponúkať tie isté funkcie ako InDesign alebo Digital Publishing Suite