Seth Godin je uznávaný inšpirátor oficiálne v oblasti marketingu, ale aj niečoho, čo neviem súhrnne označiť jedným slovom – je to akási nová vlna moderného myslenia u ľudí, ktorí odmietajú ako ovečky kráčať s davom, ale viac premýšľajú, posúvajú sa dopredu a budujú zaujímavé veci. Akési myslenie 2.0, ktoré bolo spomenuté už aj v rozhovore s Ivanou Sendeckou.
Hoci sa v posledných dňoch všade uverejňujú recenzie na novú (preloženú) knihu Nepostradatení, dnes vám predstavím jeho starší titul Moderné kmene trochu inak. Nebude to recenzia, ak máte záujem o stručný prehľad knihy, prečítajte si napr. tento článok. Vyberiem zaujímavé úryvky z knihy, pretože lepšie, ako to v knihe popísal Seth, sa to asi vyjadriť nedá… (Nejdem po poriadku, vyberám a usporiadavam myšlienky tak, ako sa mi páči a ako sa v nich nachádzam.)
Na začiatok treba povedať, že kmeň je (aspoň v tejto knihe) skupina ľudí spojených tou istou ideou a vodcom a prepojených navzájom. Skupina potrebuje 2 veci, aby sa stala kmeňom: spoločný záujem a komunikačný kanál.
Pre niektorých ľudí je dôležitejší obdiv k novému a štýlovému než rešpekt k osvedčenému stavu. A tieto osoby sú ľudia, ktorí kupujú a rozprávajú. Dnes sa trh oveľa menej zaujíma o priemerné veci pre priemerných ľudí, a takisto naň oveľa menej pôsobí hlasná, výstredná a drahá reklama. Nápis Založené v roku 1906 býval dôležitý. Teraz je to očividne nevýhoda.
Víťazia nápady, ktoré sa šíria. Nudné nápady sa nešíria. Nudné organizácie nerastú. Práca v statickom prostredí nie je zábavná.Práca pre organizáciu, ktorá je zaneprázdnená bojom proti zmene, je hrozná.
Nejde o to prepracovať sa na vrchol dodržiavaním pravidiel a potom naštartovať zhora cestu zmeny vášho sveta. Vitajte vo veku vplyvu. Dnes neexistuje nijaké dole. Jednotlivci majú oveľa väčšiu moc ako kedykoľvek predtým v histórii. Jeden človek dokáže zmeniť priemysel. Jeden človek dokáže vyhlásiť vojnu. Jeden človek dokáže predefinovať vedu, politiku či technológiu.
Ako stádo oviec sa správajú ľudia vychovávaní k poslušnosti, najatí na bezduché pracovné miesta a ovplyvnení dostatočnou dávkou strachu. Vyškoliť študenta, aby bol ako ovca, je ľahšie ako opak. Prečo nás teda prekvapuje, že máme toľko absolventov, čo sa správajú ako ovce?
Ľudia neveria, čo im poviete.
Zriedkakedy veria tomu, čo im ukážete. Často veria tomu, čo im povedia priatelia.
Vždy veria tomu, čo si povedia sami.
Vodcovia robia toto: dávajú ľuďom príbehy, ktoré môžu hovoriť sami sebe. Príbehy o budúcnosti a o zmene.
Ak je vaším cieľom uskutočniť zmenu, bolo by pochabé snažiť sa zmeniť svetonázor väčšiny, ak sa väčšina zameriava na udržanie status quo. Je v poriadku, keď opustíte veľký, zabehaný, uviaznutý kmeň, keď mu poviete: „Nejdete tam, kam potrebujem ísť ja, a niet spôsobu, ako by som vás všetkých presvedčil, aby ste ma nasledovali. Takže namiesto toho, aby som tu stál a sledoval premrhávanie príležitostí, radšej zamierim inam.“
Najväčším nepriateľom zmeny a vodcovstva nie je nie. Je ním ešte nie. Ešte nie je najistejší, najľahší spôsob, ako zabrániť zmene. Dôvodom neuskutočnenia zmeny takmer nikdy nie je to, že je ešte priskoro. Takmer vždy je to preto, lebo je už príliš neskoro.
Väčšina ľudí rada jedáva v podnikoch, kde už jedla predtým.
Väčšina ľudí by chcela, aby svet zostal taký, aký je, no pokojnejší.
Väčšina ľudí sa bojí.
Väčšina ľudí nie je zvedavá.
Vy nepatríte medzi väčšinu ľudí. Nepodarí sa vám budovať svoju kariéru či podnik, ani nakŕmiť kmeň, keď pôjdete po väčšine ľudí. Väčšina ľudí vie skutočne dobre ignorovať nové trendy či skvelé myšlienky.
Celý deň sa môžete znepokojovať pre väčšinu ľudí, no ubezpečujem vás, že oni si o vás nebudú robiť starosti. Takmer všetok rast môžete dosiahnuť, ak usilovne pracujete na tom, aby ste zaujali ľudí, ktorí nie sú takí ako väčšina.
V súčasnosti sú kmene všade, vo vnútri organizácií aj mimo nich, v súkromí aj na verejnosti, v neziskových organizáciách, v triedach, po celej planéte. Každý z týchto kmeňov túži mať vodcu a spojenie. Toto je vaša príležitosť – príležitosť nájsť alebo zhromaždiť kmeň a byť jeho vodcom. Otázka neznie: Je možné, aby som to robil? V súčasnosti otázka znie: Rozhodnem sa robiť to?
Bez vodcov niet nasledovníkov.
Vy ste vodca.
Potrebujeme vás.