Twitter sa síce na Slovensku rozrastá, ale oproti masovému používaniu vo svete sme stále ešte len taká malá dedina, kde (skoro) každý každého pozná a sleduje. Preto keď sa niečo tweetuhodné udeje, píše o tom každý. Zomrie slávna osobnosť – tweet. Google má slovenské logo – tweet. Apple predstaví nový iPhone – tweet. Málokto si uvedomí, že pred ním to tweetlo už 20 ľudí, ktorí sa navzájom followujú.
Práve posledný typ hromadných tweetov – tweetovanie z konferencií a iných eventov – býva najotravnejší.
Twitter na Slovensku je jedna veľká dedina. Každý každého pozná a followuje.
Áno alebo nie?
Áno, prečo nie? V zahraničí je live tweetovanie z rôznych eventov obľúbené a nájdete veľa návodov, ako to robiť čo najlepšie a možno to zároveň použiť aj na získanie nových followerov a zlepšenie twitterovskej prestíže. U nás však bude platiť menej je viac, a to hlavne preto, že ako som už spomenula, každý pozná každého a počas väčších udalostí sa každému timeline premení na jeden veľký spamový vodopád.
Twitter, rovnako ako celý internet, nie je regulovaný žiadnymi oficiálnymi pravidlami. No existuje pojem netiketa (internetová etiketa) a niečo podobné funguje aj na Twitteri. Dovolila som si spísať niekoľko bodov, ktoré by netiketa na Twitteri, týkajúca sa tweetovania z rôznych akcií a konferencií, mohla obsahovať.
1. Používaj oficiálny hashtag
Každá väčšia udalosť má oficiálny hashtag. Nezaškodí, keď na začiatku tweetovania informuješ svojich followerov o tom, že ich v najbližších hodinách zahrnieš tweetmi z danej akcie. Vyvaruješ sa tak toho, že ich to po prvých pár tweetoch prestane baviť a jedným klikom ťa prestanú úplne sledovať.
Tvoji followeri tak môžu:
a) zablokovať na svojom Twitteri daný hashtag (ak ich vôbec nezaujíma)
- rozšírením Proxlet pre prehliadač Chrome
- funkciou blokovania hashtagu v niektorých aplikáciách (Tweetbot, Tweetdeck)
b) unfollownúť ťa na ten jeden deň, čo je lepšie ako naveky
2. Tweetuj, keď sa cítiš byť inšpirovaný
Keď už medzi tvojimi followermi ostanú tí, ktorých tvoje tweety budú zaujímať, základná otázka znie – ako často tweetovať? Medzi tweetovaním relevantného obsahu a obyčajným (hashtagovým) spamovaním je veľmi tenká hranica. Predstav si, že ťa pozvú niekde na party – nechceš byť šedou myškou, ale ani nasilu stredobodom pozornosti.
Veľakrát ľudia tweetujú nedôležité veci: že sa niekto pripravuje na prednášku, že niekto už prednáša, že niekto doprednášal. Že pri stolíku s občerstvením je dobrá káva alebo že nefunguje wifina. V tom lepšom prípade sa tweetne niečo z prednášky, čo je ale tak vytrhnuté z kontextu, že to pôsobí veľmi nezrozumiteľne. Skús si položiť otázku: tweetol by si to isté, aj keby si nesedel na konferencii?
Zaujímavo to vymyslel Juro Grečnár: na blogu urobil live report s možnosťou tweetnuť niečo zaujímavé – a osvedčilo sa.
Nebuď šedou myškou, ale nesnaž sa byť ani nasilu stredobodom pozornosti.
3. Prinášaj exkluzívne informácie
Čo je exkluzívna informácia, to si ľahko vysvetlíme na príklade. Keď sa bude konať Apple konferencia, na ktorej bude predstavený nové iPhone, je to udalosť roku. Ak počas konferencie budeš tweetovať detailne všetko, čo Tim Cook povie, nebudeš prinášať žiadne exkluzívne info – lebo každý, koho to bude zaujímať, to bude sám sledovať.
Naopak, keď boli Fero Volár s Jurajom Pikulíkom na konferencii The Next Web, a boli tam len sami dvaja zo Slovenska, ich tweety mali vysokú informačnú hodnotu, ktorá by sa ešte zvýšila, ak by tweetli aj o nejakej svetovej novinke, o ktorej dovtedy nikto nepočul a ktorá sa predstavila priamo na konferencii. To sú exkluzívne informácie.
4. Okoreň tweety pridanou hodnotou – humorom nič nepokazíš
Tweetovanie múdrych myšlienok je zaujímavé, ale rýchlo začne byť nudné a suché. Spestri tweety sem-tam fotkou alebo videom niečoho, čo vidíš a počuješ. Tvoji followeri budú mať pocit, že sú do akcie sami vtiahnutí. Neboj sa mať unikátny a autentický hlas. A ak pridáš aj štipku humoru, dobrý bodík pre teba.
+1 tip pre organizátorov
Nedávno sa konala konferencia MobileRulezz. Účastníci sa mohli zapojiť do jednoduchej súťaže – tweetovaním z konfery boli zaradení do žrebovania o zaujímavé ceny. Niekto vymyslel, že sa tým ľahko vytvorí buzz okolo akcie. U mňa to však skončilo takto:
Alebo iný príklad: pred konferenciou Living on the edge sa na Twitteri súťažilo o lístky na inak drahú akciu. Model follow & retweet je síce bežne používaný, v tomto prípade ale pravidlo – čím viac retweetov, tým väčšia šanca v žrebovaní – vyvolalo značnú nevôľu.
Treba zvážiť, či podobné aktivity nemajú skôr odpudzujúci ako marketingový dopad.
Nie všetky pravidlá treba uplatňovať vždy a za každú cenu. Koniec-koncov, tieto som vytvorila ja, takže či sa rozhodneš ich dodržiavať, je na tebe. Želám ti veľa zmysluplných tweetov a veľa nových followerov!
P. S. Ak chceš doplniť niečo z vlastnej skúsenosti, napíš mi do komentárov, môžem to potom do článku prípadne dopísať.