V normálnom živote posudzujeme ľudí podľa zovňajšku, podľa toho, čo hovoria a ako sa správajú. V online svete, ktorý sa tvári, že odráža náš skutočný život, je to ale úplne inak. Online svet má vlastné pravidlá a aj vlastné nástroje na zistenie toho, kto patrí k elite a kto nie. Na prvý pohľad sú to čísla – počet priateľov na Facebooku, počet followerov na Twitteri, počet návštevníkov webu… Tie však neodrážajú online aktivitu presne – nevieme z nich určiť, aký vplyv (angl. clout) má ten-ktorý človek na svoje internetové okolie. Preto pár chytrých hláv vytvorilo Klout.
Klout je jednoduchý nástroj, do ktorého sa prihlásite a pridáte si sociálne siete, ktoré používate – Klout sleduje tie najdôležitejšie: Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn, Foursquare, Youtube, Instagram, Tumblr, Blogger, WordPress, Last.fm a Flickr. Na základe vašej aktivity vám vypočíta vaše Klout skóre (číslo na stupnici 1 – 100), ktoré o vás povie, aký vplyv má vaša aktivita na všetkých okolo.
Klout skóre sa skladá z častí, ktoré merajú počet ľudí, ktorí na vás reagujú a aký to má dosah (odpovedajú na vaše príspevky a zdieľajú to, čo hovoríte). Ak na vás reagujú často ľudia, ktorí sú v tomto rebríčku vyššie ako vy, vás to pozitívne ovplyvňuje a oni vás akoby ťahali za sebou hore. Alebo aspoň tak sa to dá vyčítať z oficiálnych informácií, dostupných na webe Kloutu.
Čo to ale v praxi znamená? Všetky návody a overené techniky na to, aby ste si zvýšili vaše Klout skóre a stali sa tak online celebritami, vás môžu dohnať k tomu, že sa vaša aktivita napr. na Twitteri, ktorého sa Klout týka asi najviac, sa stane len naháňačkou za nejakým číslom, ktoré v podstate nič neznamená. Dokonca sa už niektoré svetové firmy začínajú orientovať špeciálne na ľudí s vysokým Klout skóre. Spozorovala som to aj na Slovensku u Websupportu, ale dúfam, že to bol zatiaľ len taký nevinný prieskum. Snáď sa nedožijeme doby, keď nezískame nejaké zamestnanie, pretože naše Klout skóre bolo skrátka príliš nízke…
Prečo na Klout skóre nezáleží?
- keď začínate niekoho sledovať, nejdete kontrolovať jeho Klout skóre – pozriete si bio a zopár posledných tweetov: ak vás zaujmú, kliknete na follow a vyskúšate to s ním, ak nie, vysoké Klout skóre vám bude na nič, ak zistíte, že ten človek netweetuje o žiadnej oblasti, ktorá by vás zaujímala
- ako Klout stúpa, tak vie aj klesať – stačí jeden víkend offline alebo týždeň zahltený prácou a vaše skóre môže klesnúť o pekných pár čísel dole – znamená to, že ste sa stali horším človekom?
- reálny vplyv človeka sa nedá odmerať a vyjadriť jedným číslom – a na webe je viac ako vplyv dôležitá dôveryhodnosť
- to, že má niekto vysoké Klout skóre, neznamená, že je dobrý (v tom, čo robí/čo hovorí)
- Klout skóre skresľuje – pozrite si rebríček TOP 101 slovenského a českého Twitteru: najvyššie Klout skóre má hneď po @Medvidekpu nejaký účet @AwwBieber (čo to je za hnusný nick?), čo nie je nič iné ako nejaký divný český účet Justina Biebera a potom ďalších niekoľko miest obsadili ľudia, ktorí majú dlhodobo veľkú základňu followerov, ale bavia sa hlavne medzi sebou (no offense), čo im bezpracne pridáva stále ďalšie a ďalšie bodíky. Takže ak chcete získať inšpiráciu, koho sledovať, aj tento rebríček posudzujte opatrne (hoci som v ňom aj ja)
Viete, kto máva Klout skóre 100? Justin Bieber. Naozaj chcete posudzovať seba a druhých podľa rebríčka, na ktorého čele je Justin Bieber?
P. S. Ak sa vám článok páčil, šírte ho ďalej, napr. aj hlasovaním na vybrali.sme.sk.
10 comments
Zaujímavý postreh, Monicqa, najmä 2. bod z toho zoznamu a posledná veta sú dobré argumenty prečo byť v posudzovaní ľudí podľa Klout skóre opatrný. Ja osobne čakám kedy po vzore SEO vznikne niečo ako KSO (Klout Score…) – čím väčšiu váhu bude internetová obec tomuto číslu dávať, tým viac “zaručených” spôsobov, fínt a hackov, ako ho zvýšiť, sa objaví. A tým bude toto číslo menej relevantné.
Ale aspoň máme novú hračku. :-)
Hlavně je to černá skříňka. Nikdo neví, jak ten algoritmus funguje, co to číslo vlastně znamená a proč ho někdo má větší a někdo menší, jakou váhu mají jednotlivá kritéria.
Epidemii Kloutu považuju za mor :-) Hlavně z pohledu markeťáků. Nedokážu si představit, jak vypadá, když někdo klientovi vytipovává vlivné lidi o nějaké tématice a používá k tomu výhradně Klout. To pak rozhovor probíhá zřejmě takto:
Klient: “A proč je Franta Vomáčka mezi nejvlivnějšími? Jak ho můžu využít?”
Markeťák: “Ehm, noo, protože mi to ukázal Klout, který je Standard for influence a protože má Klout větší než Pepa Vopička”.
Ja osobne by som Klout a IQ nespájal dokopy. Predsa Klout skóre nevypovedá nič o inteligentcii daného usera. Skôr by som to dával dokopy s EQ. Dá sa síce povedať, že Klout je teraz taká “marketingová zábava” alebo zas na druhej strane je to aj pre bežných ľudí. Ak sa nemýlim tak Klout počíta reálnych followerov, teda ľudí, ktorí vás naozaj reálne sledujú a nie sú to len mŕtve a fake kontá. Tak to by si mal každý pozrieť. Hodnotiť ľudí síce podľa skóre na Klout je trošku divné ale zas vezmime si ak má byť nejaká limitovaná ponuka tak je jasné, že uprednostním niekoho so skóre 40+ ako niekoho kto má nulu. Lebo je predpoklad, že človek čo má skôre 40 píše zaujímavý obsah, jeho príspevky sa ďalej šíria a má vybudovanú sieť ľudí. Samozrejme ak to vezmeme so súkromného pohľadu tak nám môže byť jedno kto má aké skóre a zaujímajú nás iné veci. ale … biznis je predsa všade, nie?
Ad samotné body:
1. reálny vplyv človeka sa nedá odmerať a vyjadriť jedným číslom – a na webe je viac ako vplyv dôležitá dôveryhodnosť – ak má človek vplyv (ludia ho vnímajú, dalej síria jeho obsah, naberá followerov….) tak je asi aj dôveryhodný nie? Ak by nebol tak by ludia dalej nesirili jeho myslienky atd
2. to, že má niekto vysoké Klout skóre, neznamená, že je dobrý (v tom, čo robí/čo hovorí) – vzhladom na to ako klout pocita skore je to zas opak. Ak má niekto vyssie skore, tak ma dost nasledovnikov a zas sa jeho obsah siri. A aky obsah sa siri? Predsa ten dobry.
Niekedy sa najdu aj vynimky, ale aj tak mozeme ratat ze ludia s vyssim skore su doverhodnejsi a dobry v tom co robia. Samozrejme ako vsade sa najdu vynimky.
Ja nie som proti Kloutu, pre mňa je tiež zaujímavé, my ľudia sme tvory súťaživé, a tak je prirodzené porovnávať sa, kto je lepší. Ide skôr o to, aby sa to nezačalo zneužívať. A pre mňa osobne je hlavné to, aby boli ľudia pravdiví a nerozhodovali sa podľa toho, či im nejaká činnosť môže Klout zvýšiť.
ja to vezmem z druhej strany. Prečo by som nemal príspevky písať podľa toho aké skóre mám na Klout? Ak viem, že pri niektorých mi stúpa tak prečo to nevyužiť? Prečo nepísať príspevky, ktoré sa dalej síria atd? Vsak to buduje moje renomé tak prečo to raz za cas nevyuzit? teraz nevravím že všetky príspevky a budú z nás roboti, alebo prečo by väčšina nemohlo byt o tom, ze si budejem nejaké meno na social media a podla toho sa správam? Klout a iné služby z tohto hladiska mozeme brat ako nejakých učiteľov, ktorí nám vravia toto publikuj ale toto už nie.
Ok, ale všetkého veľa škodí. Jasné, dá sa na to pozerať aj takto. Ale už teraz vidím, že niektorí ľudia to proste tak zneužijú, že sa zo zaujímavého nástroja stane “big brother”.
Ktovie, ako sa to celé vyvinie, zaujíma ma to, takže to určite budem sledovať.
Zaujímavá debata. Pre mňa je v tom všetkom najdôležitejšie spojenie slovíčka “influence” so slovom “marketing”. Pre marketerov a influencerov.. serov… je to fantastická hračka. V tomto prípade, podobne ako v prípade facebooku, ide hlavne o speňaženie medziľudských vzťahov a toho, čo motivuje najzákladnejšie ľudské správanie a potreby. Nedá sa pochybovať, že je to geniálny systém. Bez ružových okuliarov a úplne v základe ide o vydojenie zisku z ľudskej podstaty. Je to tak geniálne, ako je to chladnokrvné. Cynicky si myslím, že nás jedného dňa ten neodolateľný zvuk píšťalky dovedie ku kraju priepasti a poskáčeme dobrovoľne. Ak už neletíme, teda.
A páči sa mi, čo k tomu povedal Bill Hicks, ešte na začiatku 90-tych rokov..
Ty si tu zmenu score tusim privolala ;)
Monicqua, vyborny clanok, po prvykrat to niekto na Slovensku takto spisal. Ja osobne uz som v zahranici zachytila skor personalistov, ktorí pri vybere digitalnych marketerov uz skumali aj Klout skore uchadzacov. Tu to asi este nebude take horuce – najma kvoli jazykovej bariere cestiny a slovenciny, ktora je principialnym obmedzenim RT, mentions aj FF. Podla mna je zaujimavejsie, ze nastup Kloutu je NASTUPOM WEBU 3.0 – teda uz nielen viackanalova komunikacia a socialne siete, ale manipulacia publika pomocou vzajomne previazanych kanalov. Kto to bude vediet najlepsie (mat najvyssie skore), ten bude zase na chvilu vyhravat. A potom je tu riziko socialneho inzinierstva – cim viac kanalov maju ludia na Kloute prepojenych, tym zranitelnejsie je ich sukromie.
Doteraz som netusil, kto je Justin Bieber, musel som si ho najst na Wikipedii. :-D
K tomu KLOUT-u. Tiez som sa on zacal zaujimat az na zaklade mnoziacich sa clankov, ktore ho spochybnuju. A moja skusenost to zatial potvrdzuje. Hoci som aj na Twitteri (viem, je to slabota) a najnovsie aj na FB, v mojom pripade berie do uvahy iba moju aktivitu na G+, to ostatne akoby neexistovalo. Je pravda, ze tam som najaktivnejsi, ale…
Tak som si dnes G+ odpojil, som zvedavy, co to urobi. :-)