Natasha Courtenay-Smith: Blog za milión

Kto je bloger v roku 2017?

Všelikto.

  • ten, kto píše postrehy k aktuálnym spoločenským témam
  • ten, kto píše recenzie na knihy, počítačové hry, techniku, atď.
  • ten, kto sa na blogu venuje vareniu, kozmetike, záhradkárstvu, cestovaniu, mačkám, pivu alebo osobnej produktivite
  • ten, kto miesto písania článkov natáča videá (videobloger/youtuber ako Gogo)

Blogové príspevky môžu byť jednoduché, neprofesionálne, nepravidelné, plné gramatických chýb, na weboch s úbohým dizajnom. Blogy majú ale aj ľudia do témy zasvätení, profesionáli píšuci s nadhľadom, autentickí, úprimní a zábavní.

Blogeri sú teda veľmi rozdielni, ale majú spoločnú min. 1 vec – vášeň pre svoju tému.

Nech robíte čokoľvek, nech ste ktokoľvek, nech sa zaujímate o hocičo, nech sa vyznáte v čomkoľvek, nech riadite akúkoľvek firmu, blog vám pomôže a zmení vám život.

99 % blogerov sa svojej téme venuje vo voľnom čase a bez nároku na odmenu. Vo svete je pritom trend úplne iný. Najznámejší svetoví blogeri si blogovaním nielen že dokážu dobre zarobiť, ale prostredníctvom blogu sa stali slávni a vo svojej oblasti veľmi úspešní.

Je reálne mať úspešný blog na Slovensku?

blog za milion

Blog za milión sa usiluje presvedčiť nás, že áno. Je to prvá samostatná kniha o blogovaní, ktorá u nás vyšla. Aj preto som po nej chňapla ako hipster po čerstvo upraženej káve. Hoci blogujem už od roku 2009 a svetové trendy sledujem pomerne intenzívne, bola som veľmi zvedavá, či v nej nájdem niečo nové, užitočné a inšpiratívne.

Kniha je určená pre tri skupiny ľudí:

  1. tých, ktorí blogujú preto, aby sa osobne zviditeľnili
  2. tých, ktorí blogovaním zdieľajú svoju vášeň pre nejakú tému (napríklad knihy)
  3. tých, ktorí blogujú pre podporu svojho podnikania

Prípadne pre tých, ktorí nepatria ani do jednej skupiny, ale chceli by – a im by mala knižka pomôcť asi najviac. Dokonca ak ste v živote neblogovali, ale myslíte si, že je to niečo, čo by vás bavilo, kniha vás prevedie spustením blogu cez tvorbu obsahu až po promo aktivity.

Našťastie to nie je žiadna technická príručka, ktorá vám krok po kroku vysvetlí, kam kliknúť. Skôr predpokladá, že ovládate počítač, internet a prácu s nimi aspoň na priemernej úrovni. Zahltenie presnými postupmi a praktickými detailami by bolo síce pre mnohých užitočné, ale úplne by pri nich zaniklo poslanie knihy. A tým je inšpirovať.

Bloger ako internetová celebrita

Keď inšpirovať, tak najmä prostredníctvom úspešných príbehov svetových blogerov, ktoré dopĺňajú jednotlivé kapitoly. Podľa autorky však nie je takýto úspech len záležitosť zopár jednotlivcov, ktorým sa niečo náhodou podarilo.

Popularita blogerov vychádza z logického základu: bloger, ktorý vytvára zaujímavý obsah, púta pozornosť fanúšikov, ktorí ho sledujú a čítajú. Sympatický a autentický bloger vzbudzuje pozornosť, priťahuje davy, ovplyvňuje názory. Niet sa teda čo čudovať, že firmy venujú blogerom čoraz viac pozornosti. Bežné reklamné kampane majú málokedy výraznejší úspech, naopak – ľudia sú voči klasickej reklame slepí a je čoraz ťažšie ich zaujať.

Bolo by ale chybou chápať blogera len ako most medzi značkami a ich zákazníkmi. Ak by sa bloger obmedzil len na propagovanie rôznych produktov a služieb, nikto ho nebude čítať – rovnako ako dobrovoľne nečítame reklamné letáky (ak zrovna nesedíme na WC alebo v električke bez mobilu).

Bloger musí byť (nielen) na začiatku v prvom rade človek, ktorý píše o tom, na čom mu záleží a potom sa to pokúša predložiť čitateľom spôsobom, ktorý ich zaujme a pomôže im. Až neskôr môže uvažovať o tom, ako svoje blogovanie speňažiť (monetizovať). No stále je dôležité vnímať potenciálny zárobok len ako vedľajší efekt blogovania, nie jeho hlavný cieľ.

Mnohí blogeri sa do fázy monetizácie blogu ani nedostanú:

  • odradí ich počiatočný neuspech a blogovanie ich prestane baviť
  • sú spokojní so svojím statusom blogera a nemajú potrebu ho rozvíjať
  • nemajú dostatočne veľké publikum na to, aby boli atraktívni pre spoluprácu so značkami

Nakopnime slovenskú blogosféru

O konkrétnych spôsoboch, ako využiť potenciál svojho blogu, sa dočítate priamo v knihe. Mňa osobne veľmi inšpirovala a motivovala k tomu, aby som sa blogu venovala viac a lepšie ako doteraz. Jedným z mojich snov je totiž stať sa raz takou známou blogerkou, že budem žiť len z čítania kníh a písania o nich. Najlepšie niekde v Paríži ;).

Potešilo ma tiež, že to nie je typická americká premotivovaná zlátanina, ale snaží sa vyvážiť motiváciu a užitočnosť v celkom rozumnom pomere. Preklad trochu škrípe, na druhej strane nezávidím prekladať do spisovnej slovenčiny pojmy, ktoré sa v branži bežne používajú ako anglické (napr. influencer).

Ak o blogovaní uvažujete alebo chcete existujúci blog posunúť na novú úroveň, bude kniha Blog za milión dobrou voľbou. Nie každý musí mať so svojím blogom tie najvyššie ambície, ale trochu profesionality by slovenským blogom (najmä tým prekudrlinkovaným blogspotom) určite prospelo.

Ako získate knihu Blog za milión?

Blog za milión vychádza práve dnes, 27. júna. Jeden výtlačok môžete vyhrať aj v súťaži pod článkom jednoduchým vložením svojho e-mailu. Držím palce!

Aktualizácia 8. júla: Výherkyňou sa stáva sabina.sandorova129@ – gratulujem a knižku posielam poštou! :)

Internetové kníhkupectvo BUX.sk

[contesthopper contest=”10324″]
4 comments
  1. ..no idem si držať palce, pretože niekde asi robím chybu, tak by sa zišla vzpruha..a keď sa náhodou nepošťastí, tak rozhodne zainvestujem :D :D :D

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

You May Also Like