Zvykli sme si, že knihy vyzerajú ako… knihy. Jasné, líšia sa obálkou, občas majú iný formát, niektoré majú obrázky. No málokedy je forma knihy prispôsobená obsahu. Príbehy Narnie nevyzerajú ako skriňa, Kafkov Proces nečítame ako súdny spis.
Aj preto si Horrorstör zaslúži, aby sme mu venovali pozornosť – lebo prináša niečo nové a celkom nezvyčajné: vyzerá totiž úplne ako katalóg z Ikey. Mäkká väzba, jasná žlto-modrá kombinácia farieb, cenovky pri gaučoch a skrinkách. Vnútri orientačný plán obchodu a objednávkový formulár na doručení tovaru.
Nejde o guerilla marketing pre Ikeu, príbeh sa týka vymysleného obchodného domu s nábytkom Orsk. Ale pokojne si ho predstavujte ako Ikeu so všetkým, čo k nej patrí. Ešte aj názvy jednotlivých kusov nábytku sú vytvorené rovnako ako švédske skomoleniny, na ktoré sme si už zvykli:
Vo veľkopredajni nábytku Orsk v Clevelande sa dejú podivné veci. Zamestnanci každé ráno po príchode do práce nachádzajú polámané knihovničky Kjërring, črepy z pohárov Glans a rozbité skrine Liripip. Očividne sa tu deje niečo nekalé. Prísť záhade na koreň sa rozhodnú traja mladí zamestnanci, a tak sa dobrovoľne prihlásia na desaťhodinovú nočnú zmenu. Uprostred noci hliadkujú na prázdnej predajnej ploche, preskúmavajú podivuhodné tiene a zvuky a zažijú hrôzy, ktoré prekonajú ich najdivokejšie predstavy.
Samotný príbeh originalitou príliš nevyniká. Žánrovo to chce byť horor, lebo dej je strašidelný, no nie je to strach, ktorým sa bojíme pri klasických vyvražďovačkách či psychologických thrileroch. Spojenie niečoho strašidelného s niečím známym, nevinným, poriadkumilovným, skôr knihu posúva do roviny absurdného humoru.
Horrorstör naozaj nie je kniha, ktorú by ste čítali kvôli tajomnej zápletke či dokonca literárnemu štýlu. Chce byť zaujímavá predovšetkým nápadom a spracovaním, ale našťastie nie je prvoplánová natoľko, že by som pri samotnom čítaní prevracala oči. Naopak, musím oceniť, že chlapík, ktorý knihu napísal, sa s ňou fakt vyhral – a teraz dajme nabok celý nápad a dizajn.
Ikea, alebo v našom prípade Orsk nie je len značka obchodu, ale akýsi symbol moderného konzumného životného štýlu. Obchod nie je niečo neosobné, nie je to budova, kam ideme nakúpiť, ale je to miesto realizácie našich snov o peknom, pohodlnom a pokojnom domove. Orsk a jeho zákazníci sú prepojení spoločnými hodnotami, ktoré hlásajú reklamné plagáty po celom obchode. Človek má počas nákupu v Orsku pocit, že si zrovna nezariaďuje kuchyňu, ale robí niečo povznášajúce pre svojho ducha a smeruje k svojmu lepšiemu ja.
Horrorstör sa vlastne vysmieva z toho, ako sa dajú ľudia oblbovať prázdnymi frázami – v knihe je symbolom takto poblázneného človeka manažér predajne Basil. Opačný pól predstavuje hlavná postava – predavačka Amy – ktorá by sa asi zbláznila, ak by mala ešte jeden deň vnímať svoju prácu ako nejaké vyššie poslanie.
Je veľmi fajn, že u nás takáto kniha vyšla. Je dôkazom toho, že zaujímavá literatúra sa dá robiť aj netradične. Pokojne ju kúpte niekomu ako darček, a druhú k sebe domov na poličku. O 50 rokov bude pre vnúčatá pekným svedectvom našej doby.